Utusan Borneo (Sarawak)

Gol Dybala bantu Juve lebarkan jurang kelebihan lima mata berbanding United di puncak Kumpulan H

-

MANCHESTER, England: Pengurus Manchester United, Jose Mourinho, hanya mampu merungut tentang jurang perbezaan di antara pasukannya dan Juventus selepas juara Serie A Itali itu menang 1-0 pada perlawanan kepulangan Cristiano Ronaldo ke Old Trafford dalam aksi Liga Juara-Juara Selasa lepas.

Ronaldo bagaimanap­un tidak menjaringk­an gol tetapi memainkan peranan penting mengumpan bola kepada Paulo Dybala untuk menjaringk­an gol tunggal kemenangan pada minit ke-17, sekali gus membolehka­n Juventus membuka jurang kelebihan lima mata berbanding United di tangga teratas Kumpulan H.

Hanya ketangkasa­n penjaga gol David de Gea menafikan lebih banyak gol buat Juventus ketika keyakinan pasukan tuan rumah ketika menewaskan Newcastle U n i t e d dan seri dengan Chelsea pada dua perlawanan Liga Perd a n a ter-

Bonucci, (Giorgio) Chiellini, mereka boleh pergi ke Harvard untuk memberikan beberapa kelas tentang bagaimana untuk menjadi pemain pertahanan tengah.” Jose Mourinho Pengurus Chelsea

akhir berkuranga­n apabila menentang salah sebuah pasukan pilihan juara kejohanan musim ini. United mendapat berita baik sebelum sepak mula apabila Valencia hanya mampu seri 11 dengan Young Boys dan ini bermakna United masih memiliki kelebihan dua mata berbanding Valencia tetapi kekalahan keempat dalam semua pertanding­an musim ini akan melihat spekulasi tentang masa depan Mourinho kembali mencuri perhatian. Dan seperti rungutan lain sepanjang musim, Mourinho mencadangk­an United perlu melabur lebih banyak lagi dalam pasaran perpindaha­n untuk berada seba- r i s dengan Juventus. Juventus membelanja­kan 112 juta euro untuk mendapatka­n Ronaldo dari Real Madrid pada bulan Julai dan juga membeli semula Leonardo Bonucci setahun selepas menjualnya kepada AC Milan.

“Bonucci, (Giorgio) Chiellini, mereka boleh pergi ke Harvard untuk memberikan beberapa kelas tentang bagaimana untuk menjadi pemain pertahanan tengah,” kata Mourinho, di mana cubaannya untuk mendapatka­n pemain pertahanan tengah pada musim lepas tidak kesampaian. “Juventus adalah juara untuk tujuh musim berturut-turut, dua kali ke final Liga Juara-Juara dalam empat atau lima tahun terakhir dan mereka masih tidak gembira dengan apa yang mereka ada, mereka mahukan lebih banyak lagi. Mereka mempunyai (Gonzalo) Higuain, (Mario) Manduzandu­zkic dan Dybala, ybala, tetapi mereka ereka mahu lebih banyak lagi, mereka mahu dan dapatkan patkan Ronaldo,” tambah beliau.

“Mereka mendapatka­n pemain ain terbaik di dunia. a. Kelab besar dengan sejarah hebat tetapi juga mempunyai i keazaman tinggi mempunyai masa depan yang besar juga.”

Ronaldo menerima sambu- tan meriah pada kunjungan terakhir di Old Trafford ketika bersama Real Madrid pada 2013 selepas menjaringk­an 118 gol untuk Unitedda United dalam enam musim di antara 2003 d dan 2009 dan m membantu United m memenangi tiga kejua kejuaraan Liga Perdana dan kejuaraan pertama dari lima kejuaraan Liga Juara Juara-Juara. P a d a a w a l m u s i m s e b a g a i pemain J Juventus sejak berpindah dari Real Madrid, beliau diselubung­i dengan dakwaan rogol yang berlaku beberapa tahun yang lalu di Amerika Syarikat (AS), sesuatu yang beliau nafikan sekeras-kerasnya.

Dan sambutan yang beliau terima dari penyokong United kali ini bagaimanap­un sepi walaupun beliau ada menerima tepukan ketika meninggalk­an padang pada lewat permainan.

Ronaldo menjaringk­an gol kemenangan untuk Real Madrid pada perlawanan pusingan kedua lima tahun yang lepas tetapi kali ini beliau mengumpan bola kepada Dybala untuk gol kemenangan.

“Penyerang kami banyak bergerak dan mencemaska­n pertahanan lawan tetapi kami mensia-siakan banyak peluang terutama sekali dalam separuh masa kedua,” kata jurulatih Juventus, Massimilia­no Allegri. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MOURINHO SENJATA JUVE : Dybala (depan) mempamerka­n prestasi hebat ketika membantu Juve menewaskan United di Old Trafford, Manchester kelmarin.
— Gambar AFP MOURINHO SENJATA JUVE : Dybala (depan) mempamerka­n prestasi hebat ketika membantu Juve menewaskan United di Old Trafford, Manchester kelmarin.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia