Utusan Borneo (Sarawak)

Pemenjara era Khmer Rouge sakit tenat di hospital

-

PHNOM PENH: Seorang pemenjara dari era Khmer Rouge yang menjadi orang pertama disabit kesalahan di sebuah tribunal jenayah perang Kemboja kini sedang sakit di hospital, kata seorang pegawai penjara kepada AFP semalam.

Kaing Guek Eav, lebih dikenali sebagai Duch, menjalani hukuman penjara seumur hidup bagi peranannya dalam menguruska­n sebuah pusat tahanan di Phnom Penh di mana ribuan pernah ditahan, diseksa dan dihantar untuk mati di kawasan ‘Killing Fields’ berdekatan.

“Kilang maut” yang dipanggil S-21 itu berada di tengah kemudahan keselamata­n Khmer Rouge, sebuah rejim ultra Maoist yang meme- rintah dari 1975-1979 dan membunuh hampir sesuku populasi menerusi perhambaan, kerja berlebihan dan pembunuhan.

Duch dihantar ke penjara dalam wilayah Kandal selepas satu rayuan melanjutka­n hukuman penjara asal selama beberapa dekad kepada penjara seumur hidup pada 2012.

Pengarah penjara Kandal, Chat Sineang, memberitah­u AFP bahawa Duch telah menjalani rawatan bagi masalah pernafasan sejak 20 Oktober lalu dan dipindahka­n dari sebuah kemudahan rawatan wilayah ke ibu negara Phnom Penh.

“Dia masih di hospital Persahabat­an Rusia,” kata Sineang, yang menggambar­kan keadaannya sebagai “agak serius kerana dia sekarang berusia 76 tahun”.

Bekas guru matematik yang menjadi penyeksa itu ditangkap pada 1999 selepas dijumpai bekerja untuk sebuah agensi bantuan Kristian di bawah nama palsu.

Perbicaraa­nnya seterusnya telah diikuti dengan dekat dan pensabitan itu dilihat sebagai satu pencapaian bersejarah bagi mangsa yang menuntut keadilan sejak sekian lama.

Banyak buku dan filem telah meneliti kehidupan Duch dan zamannya di S-21, yang sudah ditukar menjadi muzium.

Sewaktu prosiding, Duch memohon pengampuna­n tetapi menyatakan dia bukan anggota kanan Khmer Rouge dan harus dibebaskan. Perbicaraa­n yang disokong oleh Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu di Phnom Penh telah dicemari skopnya yang terhad sejak ia bermula lebih sedekad lalu, dan merekodkan hanya tiga pensabitan sahaja termasuk bagi Duch.

Usia turut memainkan faktor bagi mematahkan pendakwaan dalam masa sebenar.

Ieng Thirith, menteri hal ehwal sosial Khmer Rouge dan salah seorang suspek dalam perbicaraa­n kes selepas kes Duch, dibebaskan atas alasan kesihatan mental sebelum dia meninggal dunia pada 2015.

Suaminya dan defendan bersama Ieng Sary meninggal dunia dua tahun sebelum itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia