Utusan Borneo (Sarawak)

Hak asasi manusia tidak boleh dinafikan

-

KOTA KINABALU: Hak asasi manusia adalah perkara semula jadi yang turut meliputi kewarganeg­araan, sempadan, jantina, agama dan kedudukan.

Presiden Persatuan Hak Asasi Rakyat Sabah Lee Pun Yee berkata semua hak itu tidak boleh dinafikan, dipandang hina, didiskrimi­nasikan atau dilucut melainkan melalui prosiding undang-undang.

“Di bawah peruntukan undang- undang, kerajaan berobligas­i melindungi, menghormat­i dan mempertaha­nkan hak asasi rakyat,” katanya dalam satu kenyataan di sini pada Selasa.

Bagaimanap­un, beliau berpendapa­t kesungguha­n dan komitmen kerajaan negeri dalam usaha menyelesai­kan masalah dokumentas­i kanakkanak tanpa status kewarganeg­araan menjadi satu tanda tanya.

“Kanak- kanak tanpa status kewarganeg­araan di Sabah adalah anak-anak hasil perkahwina­n antara lelaki rakyat Malaysia dengan warga asing seperti Filipina, Indonesia, China dan sebagainya. Mengapakah hak anak-anak yang tidak berdosa ini dipinggirk­an? Setidak-tidaknya mereka juga separuh warga Malaysia,” katanya.

Lee berharap wakil-wakil rakyat memandang serius masalah dihadapi oleh kanakkanak tanpa status terbabit serta impaknya terhadap masyarakat.

Sehubungan itu, katanya, beliau sudah menghantar surat kepada setiausaha Ketua Menteri Sabah mengenai perkara itu, namun belum mendapat sebarang jawapan.

Beliau berharap dapat membawa perkara itu kepada Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dalam masa terdekat ini.

 ??  ?? PERJUANG HAK ASASI: Lee (duduk kanan) bersama ahli jawatankua­sa Persatuan Hak Asasi Rakyat Sabah.
PERJUANG HAK ASASI: Lee (duduk kanan) bersama ahli jawatankua­sa Persatuan Hak Asasi Rakyat Sabah.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia