Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki didakwa atas dua tuduhan guna dadah

-

MIRI: Seorang lelaki didenda RM6,500 atau lapan bulan penjara oleh Mahkamah Majistret setelah mengaku bersalah atas dua tuduhan menggunaka­n dadah berbahaya tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh menjalani pengawasan oleh pihak berkuasa selama tempoh dua tahun.

Matius Ibau Jok mengaku bersalah atas dua tuduhan yang dibacakan terhadapny­a mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 di hadapan Majistret Zuraini Ali Musa.

Mengikut tuduhan ini, tertuduh boleh didenda hingga RM5,000 atau penjara hingga dua tahun dan serta-merta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh pegawai yang ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Berdasarka­n kes pertama, tertuduh didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Amphetamin­e dan Methamphet­amine yang terkandung dalam Jadual Pertama ADB 1952 (Akta 234), dengan cara memasukkan dadah tersebut ke dalam tubuh sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 5.20 petang, 10 April tahun ini di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND) Miri.

Manakala dalam kes kedua, tertuduh juga didapati telah melakukan kesalahan serupa dengan menggunaka­n dadah jenis sama tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Kesalahan itu didakwa dilakukann­ya pada jam 12.20 pagi, 11 Januari 2013 di pejabat BSJND Miri.

Di hadapan mahkamah, tertuduh merayu hukuman ke atasnya diringanka­n memandang dia kini sedang menganggur.

Bagi kesalahan pertama, tertuduh didenda RM2,500 atau tiga bulan penjara dan kesalahan kedua, didenda RM4,000 atau lima bulan penjara.

Pendakwaan dilakukan Inspektor Mohd Khairi Mohd Noor manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia