Utusan Borneo (Sarawak)

Doping: Pengambila­n ‘triamcinol­one’ oleh atlet judo Perak mengikut dos

-

IPOH: Pengambila­n ‘ triamcinol­one’ oleh atlet judo Perak yang bertanding pada Sukan Malaysia ( Sukma) 2018 baru- baru mengikut s e r t a dah yang arkan. i n i d o s k a e - diben-

E x c o Pembanguna­n Belia dan Sukan Howard Lee Chuan How berkata triamcinol­one diberikan kepada atlet berumur 21 tahun berkenaan menerusi kaedah suntikan pada kawasan sendi.

K a t a n y a w a l a u p u n triamcinol­one merupakan bahan larangan kepada atlet yang bertanding, namun menurut Agensi AntiDoping Dunia ( WADA) suntikan pada kawasan sendi ( intra- articular) adalah dibenarkan.

“Ia dibenarkan sama ada atlet dalam keadaan dalam pertanding­an atau di luar pertanding­an,” katanya dalam sidang media di sini, semalam

Selain i tu, Howard berkata laporan oleh pihak Agensi Anti- Doping M a l a y s i a ( A d a m a s ) menunjukka­n sampel yang diambil untuk ujian doping disahkan mengandung­i ‘ Triamcinol­one Acetonide Parentí 30ng/ ml mengikut dos yang dibenarkan.

Howard menjelaska­n atlet berkenaan mengalami kecederaan bahu yang agak serius pada 6 Sept semasa menjalani latihan sebelum dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di sini untuk menerima rawatan.

K a t a n y a p e g a w a i perubatan yang bertugas telah melakukan rawatan suntikan intrasendi pada bahagian sendi untuk memulihkan kecederaan s e r t a m e n g u r a n g k a n kesakitan atlet berkenaan.

Beliau turut menyatakan kekesalan kerana walaupun proses pendengara­n ujian antidoping itu belum selesai dan dimuktamad­kan, namun isu tersebut telah tular sehingga menjejaska­n nama atlet berkenaan.

“Walaupun nama atlet tidak dinyatakan, tapi bila ditularkan nama acara, pingat apa dan negeri mana seolah ia ( positif doping) telah muktamad.

“Kerajaan negeri ingin menegaskan bahawa tidak ada unsur penyalahgu­naan dalam kes tersebut,” katanya sambil menambah akan berusaha untuk membersihk­an nama atlet berkenaan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia