Utusan Borneo (Sarawak)

Nelayan Lawas mohon PH tidak henti bantuan

-

LAWAS: Nelayan di daerah ini meminta kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak menghentik­an bantuan untuk golongan tersebut yang kebanyakan­nya kurang berkemampu­an.

Pengerusi Persatuan Nelayan Daerah Lawas Awangku Tajuddin Pengiran Ibrahim berkata, kajian secara teliti perlu dilakukan sebelum menghentik­an bantuan kepada golongan itu.

Menurutnya lagi, golongan nelayan di Lawas masih memerlukan bantuan dalam bentuk elaun bulanan nelayan dalam menangani kenaikan kos sara hidup.

“Kami selaku warga nelayan turut berdepan dengan masalah ekonomi yang tidak menentu, hasil tangkapan yang semakin berkuranga­n dan perubahan cuaca turut mempengaru­hi kehidupan nelayan,” ujarnya pada Majlis Penyampaia­n Elaun Sara Hidup Nelayan Secara Tunai oleh Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) di sini kelmarin.

Hadir sama Pegawai Daerah Lawas Ladin Atok, Ketua Unit Pembanguna­n Masyarakat dan Pertubuhan Nelayan Awang Khalid Kamaruddin, Ketua Unit Penguatkua­saan LKIM Sarawak Hassim Samat dan Timbalan Pegawai Wilayah LKIM Tiga Miri Awangku Mansor.

P e r m i n t a a n u n t u k meneruskan bantuan itu dibuat berikutan kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini yang dipetik sebagai berkata kerajaan berhasrat memansuhka­n bantuan bulanan antara RM200 hingga RM300 kepada 57,000 nelayan.

Bantuan kepada nelayan itu diberikan sejak 2008 bagi membantu mengurangk­an kos sara hidup mereka.

Tajuddin menambah, kerajaan persekutua­n tidak seharusnya menjadikan masyarakat nelayan sebagai kelompok masyarakat miskin yang terpinggir, sedangkan mereka turut memyumbang kepada ekonomi negara.

Jelasnya lagi, keadaan nelayan di Semenanjun­g Malaysia tidak harus disamakan dengan nelayan di Sarawak yang jauh berbeza dari aspek budaya dan ekonomi.

Sebanyak RM172 juta telah dibelanjak­an untuk bayaran elaun sara hidup nelayan yang berjumlah hampir 49,000 di seluruh negara.

Manakala untuk Sarawak, sejumlah RM72 juta dibelanjak­an kerajaan pusat untuk memberi elaun kepada 7,575 nelayan.

Terdahulu, seramai 801 penerima elaun sara hidup nelayan di daerah Lawas menghadiri majlis dialog bersama pegawai kanan LKIM daripada Semenanjun­g Malaysia dan Kuching.

 ??  ?? BANTUAN: Ladin (empat kiri), Awangku Tajudin dan tetamu lain menyerahka­n elaun bantuan nelayan kepada mereka yang layak kelmarin.
BANTUAN: Ladin (empat kiri), Awangku Tajudin dan tetamu lain menyerahka­n elaun bantuan nelayan kepada mereka yang layak kelmarin.
 ??  ?? JOM SERTAI KAMI: Lee (kanan) bersama pengarah Cosplay, Lam Chee Yong ketika sidang media semalam.
JOM SERTAI KAMI: Lee (kanan) bersama pengarah Cosplay, Lam Chee Yong ketika sidang media semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia