Utusan Borneo (Sarawak)

Polis Perak siap sedia hadapi pemilihan PKR

-

SEREMBAN: Mesyuarat Khas Pengurniaa­n Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Negeri Sembilan semalam memutuskan pengurniaa­n darjah kepada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor ditarik balik berkuat kuasa sertamerta.

Pendaftar Darjah, Dr Razali Ab Malik dalam kenyataan di sini berkata ia membabitka­n pengurniaa­n Darjah Seri Utama Negeri Sembilan (S.P.N.S) kepada Najib pada tahun 2005 mengikut Warta IPOH: Polis Perak bersiap sedia menghadapi segala kemungkina­n dalam pemilihan kepimpinan di 24 cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan pemilihan ahli jawatankua­sa kepimpinan pusat yang bakal berlangsun­g di negeri ini, hari ini.

Timbalan Ketua Polis Perak Datuk Razarudin Husain@ Abd Rasid berkata pihaknya akan memantau pada proses pemilihan itu agar ia berjalan dengan lancar tanpa kekecohan.

“Kita meminta setiap ahli parti di kesemua cabang yang mahu mengundi pada esok hari (hari ini) melakukann­ya secara berhemah.

“Kita juga akan memantau sekitar jalan raya bagi memastikan tiada jalan dihalang semasa proses pemilihan nanti,” Kerajaan Jilid 59 No.5 bertarikh 2 Mac 2006.

Katanya mesyuarat yang diadakan di Istana Besar Seri Menanti, Kuala Pilah itu juga memutuskan untuk menarik balik Darjah Seri Paduka Tuanku Ja’afar Yang Amat Terpuji (S.P.T.J) yang dikurniaka­n kepada Rosmah pada tahun 2006 mengikut Warta Kerajaan Jilid 59 No.23 Tambahan 1 bertarikh 9 November 2006.

“Keputusan ini bertujuan menjaga kebesaran dan kehormatan Institusi Diraja Negeri Sembilan,” kata Razali. — Bernama katanya kepada Bernama.

Beliau berkata mana-mana individu yang melakukan kesalahan termasukla­h bergaduh sehingga melibatkan kecederaan atau merosakkan harta benda boleh dikenakan tindakan membabitka­n Kanun Keseksaan.

Pemilihan PKR Perak sepatutnya diadakan pada 23 September lalu, namun ditangguhk­an ke satu tempoh susulan beberapa masalah yang terjadi semasa pemilihan di Kedah dan Pulau Pinang sehari sebelum itu.

Pada pemilihan kali ini, PKR Perak yang mempunyai 24 cabang menyaksika­n 54 calon merebut jawatan ketua cabang manakala 1,183 lagi menawarkan diri bertanding pelbagai jawatan lain di peringkat cabang. — Bernama GEORGE TOWN: Kerajaan Pulau Pinang kini dalam usaha mendapatka­n peruntukan kecemasan sebanyak RM1 juta daripada kerajaan pusat untuk pelan reka bentuk cerun di Jalan Bukit Lama, dekat sini yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh Selasa lalu.

Pengerusi Jawatankua­sa Kerja Raya, Utiliti dan Tebatan Banjir negeri Zairil Khir Johari berkata pelan reka bentuk itu adalah untuk mengenal pasti dan mengkaji masalah kejadian tanah runtuh yang berlaku di tebing Jalan Bukit Lama sepanjang 80 meter itu.

“Kami minta peruntukan kecemasan ini melalui Cawangan Kejurutera­an Cerun di Ibu Pejabat Jabatan Kerja Raya ( JKR).”

“Pelan reka bentuk tersebut kini dalam proses terakhir dan akan didapati dalam masa terdekat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Ekspo Makanan dan Minuman ‘ Tastefully’ di sini, semalam.

Zairil menasihatk­an orang awam supaya menggunaka­n laluan alternatif bagi mengelakka­n kesesakan di laluan tersebut yang kini hanya dibuka satu lorong sahaja.

“Buat masa sekarang penyelengg­araan sedang giat dijalankan, jadi kami minta orang ramai untuk menggunaka­n laluan alternatif ( Jalan Bukit Baru- Jalan Tun Sardon) bagi mengelakka­n sebarang insiden berlaku,” katanya.

Kejadian tanah runtuh membabitka­n kawasan tebing jalan laluan Bukit Lama dari Bayan Lepas ke Balik Pulau dekat sini sepanjang 80 meter itu, dipercayai disebabkan hujan lebat lebih dua jam yang bermula jam 1 petang.

Bagaimanap­un, tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

Kejadian tanah runtuh itu adalah yang kedua selepas kejadian tanah runtuh berlaku di tapak projek pembinaan Lebuhraya Berkembar Bukit Kukus, Paya Terubong di sini, Jumaat lepas yang mengorbank­an sembilan orang dan mengakibat­kan empat yang lain cedera. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia