Utusan Borneo (Sarawak)

KM cadang pindaan ke atas Ordinan Peguam Bela Sarawak

-

KUCHING: Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg mencadangk­an pindaan dibuat ke atas Ordinan Peguam Bela Sarawak untuk menubuhkan badan berkanun bagi peguam bela di negeri ini.

Pindaan tersebut, menurut Abang Johari bertepatan dengan kedudukan kerajaan negeri untuk menegaskan hak-hak rakyat negeri ini seperti yang dinyatakan dalam Laporan Jawatankua­san Antara Kerajaan (IGC) 1962, Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan Perlembaga­an Malaysia.

“Hak-hak eksklusif peguam bela Sarawak dinyatakan dalam Ordinan Peguam Bela Sarawak, Laporan IGC 1962 dan Perkara 161 B, Perlembaga­an Persekutua­n.

“Untuk menjalanka­n tugas berkanunny­a lebih efektif dan benar-benar bebas, ini adalah masanya untuk Ordinan Peguam Bela Sarawak dipinda,” ujarnya ketika berucap pada Jamuan Malam Gala Persatuan Peguam Bela Sarawak (AAS) Cawangan Sarawak di sini kelmarin.

Tambah Abang Johari, selain mengekalka­n kebebasan Badan Peguam Sarawak, persatuan juga menegaskan kedudukan perlembaga­an Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak dan perundanga­n Sabah dan Sarawak.

Penggunaan bahasa Inggeris untuk prosiding di Mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak katanya, juga diiktiraf dan dipelihara dalam Perkara 161 (2) (b) Perlembaga­an Persekutua­n.

Persatuan katanya, menyokong kedudukan kerajaan negeri dalam menggunaka­n Inggeris sebagai bahasa rasmi di Sarawak dan menegaskan hak-hak perlembaga­an rakyat Sarawak untuk menggunaka­n Inggeris di Mahkamah Sarawak.

“Saya berharap AAS akan terus membantu dan menyokong Sarawakdal­amperkarab­erkaitan hak-hak negeri dan kedudukan dalam Malaysia demi kepentinga­n generasi akan datang Sarawak,” katanya.

Beliau turut terharu melihat kesatuan yang ditunjukka­n oleh lebih daripada 50 ahli AAS di seluruh Sarawak tanpa mengira fahaman politik pada perjumpaan 7 Jun lepas sebagai tanda sokongan ke atas keputusan menentang permohonan yang difailkan oleh Petronas.

Turut hadir, Peguam Besar Sabah dan Sarawak Datuk Seri David Wong Dak Wah, Menteri Muda Undnag-Undang, Hubungan Kerajaan Negeri-Persekutua­n dan Pemantauan Projek Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali, Menteri Muda Hal Ehwal Korporat Abdullah Saidol dan Pengerusi AAS Cawangan Kuching Sarbjit Singh Khaira.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia