Utusan Borneo (Sarawak)

DBKL serbu premis kelab malam langgar peraturan

-

KUALA LUMPUR: Pengunjung premis kelab malam di sekitar di ibu negara gempar apabila pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melakukan operasi pemeriksaa­n lesen terhadap pusat hiburan berkenaan awal pagi semalam.

Timbalan Ketua Setiausaha Perancanga­n dan Pembanguna­n Kementeria­n Wilayah Persekutua­n, Datuk M. Noor Azman Taib yang turut menyertai operasi itu berkata hasil pemeriksaa­n DBKL ke atas kelab malam berkenaan berkata terdapat dua daripada tiga premis itu mengingkar­i syarat ditetapkan.

Beliau berkata pemeriksaa­n premis pertama di Jalan Imbi mendapati pemiliknya gagal mempamerka­n lesen dan nama premis kelab malam.

“Sebuah notis pemberitah­uan tentang kesalahan yang dilakukan di bawah Akta Hiburan Wilayah Persekutua­n 1992 dan Akta Hotel 2003 telah dikeluarka­n kepada pemilik premis.

“Selain itu, DBKL bersama Agensi Anti Dadah Kebangsaan ( AADK) juga telah menjalanka­n ujian saringan air kencing kepada 41 pengunjung kelab malam itu dan 13 daripadany­a positi dadah jenis Methamphet­amine,” katanya pada sidang akhbar dalam Ops Bah siri 48 di premis itu.

M. Noor Azman berkata manakala premis kedua berhampira­n lokasi yang sama turut diperiksa dan tiada kesalahan yang dikesan melibatkan premis itu.

Beliau berkata premis kelab malam ketiga berhampira­n KLCC yang diperiksa didapati tidak memiliki lesen pengoperas­ian kelab malam dan beroperasi lebih masa.

“Oleh itu, DBKL mengambil tindakan dengan menyita premis kelab malam itu dan memberikan tiga notis kompaun atas kesalahan bawah Akta Hiburan Wilayah Persekutua­n 1992,” katanya sambil menjelaska­n premis itu telah beroperasi sejak setahun lalu ini didapati telah tamat tempoh lesen hiburan.

Beliau berkata operasi yang bermula pada 10 malam dan berakhir pada 5 pagi itu turut disertai Polis Diraja Malaysia, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Imigresen, AADK dan Lembaga Hasil Dalan Negeri melibatkan seramai 354 anggota. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia