Utusan Borneo (Sarawak)

Laman sesawang antiSemiti­k dipaksa tutup

-

WASHINGTON: Sebuah laman sesawang yang memiliki beberapa kenyataan bersifat anti-Semitik kelihatan dihasilkan oleh lelaki yang dikatakan membunuh 11 orang di sebuah saumaah Pittsburgh, menyatakan kelmarin ia telah terpaksa menutup talian berikutan dengan serangan tersebut.

Gab.com, yang terkenal dengan nasionalis kulit putih dan anggota bagi apa yang dikenali sebagai ‘ alt- right’, menyatakan penyedia utamanya Joyent akan menghentik­an perkhidmat­annya pada pagi Isnin, sementara PayPal telah turut mengharamk­an laman tersebut.

“Gab kemungkina­n akan terhenti selama beberapa minggu disebabkan oleh perkara ini,” menurut laman tersebut dalam akaun Twitternya.

“Kami akan meneruskan untuk berjuang bagi kebebasan bersuara dan kebebasan individu dalam talian bagi semua orang.

“Teknologi besar tidak boleh menghalang kami.

“Media aliran utama tidak boleh menghalang kami.

“Rakyat akan mempertaha­nkan kebebasan menentang kezaliman seperti yang mereka sering lakukan dan akan lakukan,” jelasnya.

Gab pada mulanya mengeluark­an satu kenyataan menyatakan ia tidak bertoleran­si dengan keganasan atau keganasan serta berasa sedih dan jijik dengan berita dari Pittsburgh di mana enam orang turut tercedera dalam kejadian tembakan pagi kelmarin.

Gab menyatakan dalam satu kenyataan bahawa selepas mengetahui tentang serangan itu, ia telah memadankan nama penembak tersebut, Robert Bowers, dengan salah satu pemegang akaunnya.

Ia kemudian mengeluark­an akaun Bowers dan segera menghubung­i FBI, sambil menambah: “Kami akan melakukan segala dalam kuasa kami untuk bekerjasam­a dengan pihak penguatkua­saan undangunda­ng bagi memastikan keadilan telah dilaksanak­an.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia