Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan Sarawak tidak lepas tangan dalam soal pendidikan, kata Manyin

-

MIRI: Kerajaan Sarawak tidak lepas tangan dalam soal pendidikan sebaliknya mengeluark­an bajet sendiri bagi memastikan nasib sekolahsek­olah daif khasnya di luar bandar terus terbela.

Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidik­an Teknologi Dato Sri Michael Manyin Jawong berkata ini termasuk membantu sekolah-sekolah yang terjejas teruk dengan bencana banjir.

“Kerajaan Sarawak menyalurka­n kira-kira RM4 juta sepanjang tahun ini bagi membantu sekolah-sekolah terjejas teruk dengan bencana banjir,” katanya pada Majlis Penyampaia­n Replika Cek Sumbangan Bantuan Untuk Sekolah-Sekolah Yang Rosak Akibat Banjir 2018 dan Bantuan Mangsa Kebakaran SK Batu Bungan Mulu, di Miri semalam.

Pada majlis itu, beliau menyerahka­n bantuan daripada Kerajaan Sarawak berjumlah RM522,300 dalam bentuk peralatan bukan ICT kepada 10 sekolah di bahagian utara Sarawak.

Ia membabitka­n sekolah kawasan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Limbang, Miri, Tatau dan Sebauh.

Sebelum ini, beliau menyerahka­n bantuan sama berjumlah RM401,700 dalam bentuk peralatan bukan ICT seperti peti ais, mesin salinan dan barangan pejabat lain kepada Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Julau, Kanowit, Mukah, Dalat dan Selangau.

Di samping peralatan bukan ICT, Kerajaan Sarawak juga menggantik­an perabot baharu (RM2 juta) dan peralatan ICT (RM1,075,568) kepada 53 sekolah di seluruh Sarawak.

Mengulas lanjut, Manyin berkata usaha memindahka­n sekolah berada di kawasan rendah dan kerap banjir ke tempat lebih tinggi perlu dilaksanak­an.

“Kita menghantar cadangan memindahka­n lapan sekolah dikenal pasti kerap dilanda banjir ke kawasan lebih tinggi untuk perhatian kerajaan pusat sebelum ini,” katanya.

Menurut Manyin, ia adalah penyelesai­an terbaik untuk memindahka­n sekolah ini ke lokasi lebih selamat sekali gus menyelamat­kan aset-aset pendidikan.

“Meskipun soal pendidikan ini bukan tanggungja­wab langsung kerajaan negeri, namun kita tidak boleh pandang enteng sebaliknya bertanggun­gjawab bersama menyelesai­kan masalah membabitka­n bidang pendidikan,” katanya.

Pada majlis sama, Manyin turut menyampaik­an kira-kira RM112,600 sumbangan ahli perniagaan dan orang awam kepada SK Batu Bungan, Mulu, Baram.

Hadir sama Setiausaha Tetap Kementeria­n Datu Sudarsono Osman dan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak Omar Mahli.

 ??  ?? TERIMA CEK: Manyin (lima kanan) dan Sudarsono (empat kanan) bersama wakil PPD bagi daerah Limbang, Miri, Tatau dan Sebauh di Miri semalam.
TERIMA CEK: Manyin (lima kanan) dan Sudarsono (empat kanan) bersama wakil PPD bagi daerah Limbang, Miri, Tatau dan Sebauh di Miri semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia