Utusan Borneo (Sarawak)

Carlos kembali setelah ‘merantau’ ke negeri orang

-

KUMPULAN Cicit Dayang Kabong (CCDK) dari Daro dinobatkan sebagai juara ‘Juh Bermukun 2018’ di pekarangan RTM Sri Aman, baru-baru ini.

Kemenangan tersebut membolehka­n mereka membawa pulang wang tunai RM1,000 berserta piala.

Tempat kedua pula dimenangi oleh Kumpulan Sri Simanggang dan tempat ketiga oleh Kumpulan Hujan Panas dari Spaoh yang masingmasi­ng membawa pulang wang tunai RM600 dan RM400 berserta piala.

Menurut Pengurus RTM Sri Aman Noraini Ibrahim, penganjura­n Pertanding­an Juh Bermukun 2018 adalah untuk memartabat­kan seni dan budaya bergendang serta bermukun yang semakin hilang ditelan zaman, selain mendekatka­n RTM dengan khalayak pendengar.

Bermukun adalah khazanah tradisi budaya dan kesenian masyarakat Melayu Sarawak yang disertai persembaha­n gendang dan gesekan biola penambah ceria kepada muzik bermukun, turut diserikan dengan tarian dan berbalas pantun.

Pertanding­an Juh Bermukun 2018 tersebut turut menyaksika­n penyertaan generasi muda, Shahidah Laila, 26, dari kumpulan CCDK.

Beliau mula berminat dengan bermukun seawal usia lima tahun apabila sering kali melihat ibunya, Jubaidah Mohamad membuat persembaha­n bermukun pada majlis berkaitan dan mula bergiat aktif bergendang pada usia 14 tahun hingga kini.

Persembaha­n Juh Bermukun 2018 turut disiarkan secara langsung selama sejam melalui radio RASAFm pada jam 8.10 malam dan sekali lagi disiarkan secara langsung pada jam 10.10 malam hingga 12.30 malam, dua jam tanpa henti melalui radio SARAWAKFm.

Pada majlis sama, tetamu turut dihiburkan dengan persembaha­n ‘Flashmob’ dan persembaha­n tarian suku kaum Iban dan Bidayuh serta persembaha­n gendang pampat oleh Raban Gendang Pampat Bujang Sigat.

Turut hadir Pegawai Penerangan Bahagian, Jabatan Penerangan Sarawak, Bahagian Sri Aman dan Betong Roszilawat­i Nor Aziz dan ketua-ketua masyarakat setempat. PROGRAM Bimbingan Ekspres SPM 2018 yang bermula pada 20 Oktober lepas diadakan dengan jayanya di Kompleks Kebajikan Anak-Anak Yatim Sarawak (PERYATIM).

Program dianjur oleh Persatuan Prihatin Pembanguna­n Insan, Kuching dan siri yang seterusnya diadakan pada 27 dan 28 Oktober lepas.

Pengerusi persatuan, Maliah Adenan berkata program itu dirancang sebagai aktiviti tahunan untuk membantu anakanak dalam kalangan asnaf dan berpendapa­tan rendah bagi pasaran dengan membekalka­n produk kita ke Sabah dan selepas ini mungkin merancang ke luar dari Kepulauan Borneo,” tegasnya sambil memberitah­u mereka mempunyai lebih 16 jenis produk berasaskan rempah. mendapatka­n bimbingan secara percuma.

“Sebelum ini persatuan kami telah melaksanak­an program bimbingan kepada pelajar UPSR dan PT3 pada September lepas dengan sambutan agak menggalakk­an.

“Namun pihak persatuan menghadapi sedikit kesukaran kerana tidak mempunyai tempat yang sesuai. Malahan kekurangan kelengkapa­n seperti komputer riba memberi cabaran untuk menjadikan bimbingan ini lebih menyeronok­kan,” katanya kepada Utusan Borneo di Kuching, baru-baru ini. CARLOS, seekor orang utan Borneo (Pongo pygmaeus pygmaeus) berusia 17 tahun tiba di Pusat Hidupan Liar Matang pada pagi 26 Oktober lepas selepas dijaga dan dibesarkan di Bukit Merah Orang Utan Island Foundation (BMOUIF), Perak.

Menurut kenyataan akhbar SFC barubaru ini, Carlos dalam keadaan sihat dan akan kekal dalam kuarantin sebelum didedahkan kepada pengunjung.

Perjanjian MoU antara kerajaan Sarawak dan Bandar Tasik Bukit Merah (BMLT), Perak telah ditandatan­gani pada tahun 2012, untuk memindahka­n tiga orang utan untuk mempromosi­kan pemulihara­an, penyelidik­an dan pendidikan awam.

BMLT menempatka­n sejumlah 21 orang utan termasuk anakanakny­a, kisah kejayaan pemulihara­an ‘ex-situ’. BMLT dan Sarawak Forestry akan terus bekerjasam­a dalam penyelidik­an dan pemantauan orang utan untuk merealisas­ikan daya maju populasi

Tambah Maliah, pihaknya amat berbesar hati sekiranya ada manamana pihak yang tampil untuk memberi sokongan serta kerjasama dalam usaha murni tersebut.

Menurut beliau, terdapat beberapa aktiviti untuk pelajar lepasan SPM 2018 iaitu Bengkel Rahsia Berjaya Temuduga dan Evolusi Diri pada Disember nanti.

“Pihak kami turut menyampaik­an penghargaa­n kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tupong, Yang Berhormat Fazzrudin Abdul Rahman kerana memberi sokongan separa liar ini.

Pembantu Menteri Pembanguna­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar yang juga merupakan Pengerusi Sarawak Forestry Corporatio­n Sdn Bhd (SFCSB), Datu Len Talif Salleh bagi pihak kerajaan Sarawak telah menerima penyerahan simbolik orang utan itu yang disaksikan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 6 Julai lepas.

Orang utan merupakan spesies dilindungi sepenuhnya di bawah Ordinan Perlindung­an Hidupan Liar, 1998 dan telah diberi perlindung­an di bawah undang-undang Sarawak 1940-an.

Semua habitat semula jadi orang utan di Sarawak dilindungi seperti di Taman Negara Batang Ai (NP), Ulu Sebuyau NP, Sedilu NP, Lanjak-Entimau Wild Life Sanctuary dan Simpanan Alam Bukit Lesong.

Salah satu populasi di luar kawasan perlindung­an ialah di Ulu Menyang, yang kini dilindungi di bawah Kawasan Konservasi Orang Utan. semasa Bengkel Penulisan Kreatif Malaysia Siri 1 yang diadakan September lepas,” katanya.

Beliau berkata, pihak persatuan berharap dengan adanya program seperti itu dapat meningkatk­an prestasi pembelajar­an pelajar yang menyertain­ya.

Ia sekali gus dapat menaikkan reputasi pencapaian keputusan untuk peringkat negeri nanti.

Bagi mereka yang berminat boleh mendaftar kepada urus setia menerusi talian 014-3716539.

 ??  ?? BIMBINGAN: Pembimbing bersama pada peserta Program Bimbingan Ekspres SPM 2018 yang bermula pada 20 Oktober lepas.
BIMBINGAN: Pembimbing bersama pada peserta Program Bimbingan Ekspres SPM 2018 yang bermula pada 20 Oktober lepas.
 ??  ?? WADAH:Khairah (dua kanan) bersama pekerjanya menunjukka­n produk pes hasil keluaran syarikatny­a, LeniSpice Sdn Bhd yang turut menyediaka­n ruang pameran di Sarawak AgroFest 2018 di PCC, Demak baru-baru ini.
WADAH:Khairah (dua kanan) bersama pekerjanya menunjukka­n produk pes hasil keluaran syarikatny­a, LeniSpice Sdn Bhd yang turut menyediaka­n ruang pameran di Sarawak AgroFest 2018 di PCC, Demak baru-baru ini.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia