Utusan Borneo (Sarawak)

Ribut kuat badai Itali, Venice terjejas

-

VENICE: Sekurangku­rangnya lima maut di Itali kelmarin ketika angin kuat dan hujan melanda sebahagian besar negara serta menyebabka­n air di terusan yang mengelilin­gi bandar Venice mencecah paras tinggi.

Beberapa batang pokok tumbang membunuh dua orang di dalam kereta mereka tidak jauh dari Rom, seorang lelaki di selatan ibu negara dan seorang lagi di wilayah Naples, menurut pihak berkuasa.

Berhampira­n Savona di barat laut pula, satu bahagian dinding runtuh menimbus mati seorang wanita tua.

Di Venice, pelancong yang basah akibat hujan dilarang pergi ke Dataran St. Mark di mana pihak berkuasa tempatan menyatakan “acqua alta” (air tinggi) mencecah paras 156 sentimeter pada awal tengah hari.

Jambatan kayu yang biasanya diletakkan di atas laluan utama di bandar Renaissanc­e tidak cukup tinggi bagi memastikan laluan yang selamat ke kawasan dataran yang terletak di tanah rendah.

Beberapa keluarga membawa anak-anak mereka di atas bahu melalui jalan raya, sementara beberapa pelancong memakai but sehingga paras paha, beberapa lagi memilih untuk membuka kasut dan berjalan meredah air.

Air hanya mencecah 150 sentimeter sebanyak lima kali sebelum ia direkodkan dalam sejarah.

Pada 1966, ketika banjir melanda negara dan menjejaska­n pusat bersejarah di Florence, air mencecah 194 sentimeter di Venice.

Hampir semua bahagian utara Itali berada dalam keadaan berjaga- jaga disebabkan ribut tersebut yang membawa tiupan angin sehingga 100 kilometer sejam serta penurunan hujan di beberapa kawasan bersamaan dengan jumlah hujan beberapa bulan.

Luca Zaia, ketua wilayah Veneto, menyatakan situasi akan menjadi bertambah buruk seperti banjir besar yang melanda pada 2010.

“Banyak kawasan mengalami hujan lebat, sungaisung­ai penuh dan disebabkan ‘sirocco’ (angin panas yang kuat dari Afrika Utara), laut tidak meresap (air),” terang beliau.

Beberapa sekolah ditutup di Genoa, Rom dan Veneto, termasuk sekolah di pekan utara dan pelabuhan Messina di Sicily. — AFP

 ??  ??
 ?? — Gambar Reuters ?? BANJIR: Orang ramai meredah air yang menenggela­mi Dataran Saint Mark di Venice, kelmarin.
— Gambar Reuters BANJIR: Orang ramai meredah air yang menenggela­mi Dataran Saint Mark di Venice, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia