Utusan Borneo (Sarawak)

Real Madrid serasi dengan pengurusan Solari

-

MADRID: Santiago Solari melepasi raptai dengan cemerlang tetapi sekarang berdepan dengan cabaran sebenar.

Kemenangan mudah Real Madrid ke atas Melilla dari divisyen ketiga di Sepanyol dalam Copa del Rey ternyata satu tugasan pembukaan yang khususnya baik hati, jenis yang pasti diinginkan oleh Julen Loptegegui ketika dia mencatatka­n satu kemenangan daripada tujuh perlawanan.

Solari, yang ditugaskan untuk menjadi pengurus buat sementara waktu, berkata perkara betul dalam sidang akhbar pembukaann­ya pada Selasa lepas, amnya dengan tidak menyebut banyak perkara, dan kemudian sehari kemudian melakukan perkara yang betul dengan menyelia kemenangan 4-0 yang dijangkaka­n, namun tetapi bersemanga­t. Cukup baik setakat ini.

Solari sudah pun disebut sebagai pilihan yang realistik bagi tempoh yang lebih lama lagi daripada 15 hari yang dibenarkan oleh peraturan kepada seorang jurulatih sementara untuk bekerja.

Dengan setiap kejayaan, dan tanpa alternatif yang

jelas, statusnya pasti akan dipertingk­atkan.

Langkah seterusnya ialah untuk menyampaik­an semangat awal ke dalam sesuatu yang lebih penting, iaitu kemenangan di stadium sendiri ke atas Real Valladolid, sekarang dimiliki bekas rakan Solari dari Brazil, Ronaldo, dan di tempat lawan ke atas Viktoria Plzen dalam Liga Juara-Juara pada minggu depan.

Selepas itu adalah kunjungan ke Celta Vigo sebelum masa tamat. Empat kemenangan daripada empat perlawanan dan presiden kelab Florentino Perez mungkin akan menganggap masalahnya sudah selesai, sekurang-kurangnya sehingga hujung musim.

“Komitmen pemain bukan kepada saya, walaupun saya di sini sekarang,” kata Solari pada Rabu lepas.

“Komitmen itu adalah kepada jersi ini, kepada Madrid dan kepada diri mereka sendiri.”

Namun terlebih dahulu, Valladolid, yang tidak tewas dalam tujuh perlawanan dan berbangga dengan lima kemenangan daripada enam perlawanan terakhir mereka, dijangka akan memberikan ujian yang rumit.

Pertahanan mereka merupakan antara yang paling kejam dalam La Liga dan lebih daripada berupaya untuk menyekat pasukan Madrid yang hilang inspirasi serangan sejak beberapa minggu lalu.

Bagi mencapai matlamat itu, kesan Solari yang paling mendalam selepas tiga hari penuh menggalas tugas ialah kepercayaa­n yang diberikan kepada Vinicius Junior, penyerang berusia 18 tahun yang ditandatan­gani dengan harga 45 juta euro (RM216 juta) dari Flamengo pada musim panas.

Bukan kerana kesalahann­ya sendiri, Vinicius telah menjadi medan perang bagi kegagalan Madrid pada musim ini. Dia bermain pada posisi di mana mereka menghadapi masalah yang paling serius dan di mana Cristiano Ronaldo pernah berkembang maju.

Usianya merupakan tanda bagi dasar perpindaha­n Perez sejak beberapa tahun lalu, yang lebih suka dengan belia daripada kualiti terbukti.

Dia merupakan pemain yang ditandatan­gani kelab, bukan Lopetegui, yang bermakna setiap barisan pemain tanpanya menjadi sesuatu yang lebih daripada sekadar sukan bola sepak.

Solari memecah belon dengan memberikan penampilan sulung kepadanya, dan 90 minit, dalam perlawanan menentang Melilla.

Dia bermain dengan cemerlang, cuma tidak dapat menjaringk­an gol yang sewajarnya bagi prestasiny­a yang menyeluruh. — AFP

 ??  ??
 ?? — Gambar Reuters ?? VISI BAHARU: Solari memberi arahan ketika pasukannya menjalani sesi latihan.
— Gambar Reuters VISI BAHARU: Solari memberi arahan ketika pasukannya menjalani sesi latihan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia