Utusan Borneo (Sarawak)

Bukan hari mudah buat Hafizh Syahrin

-

SEPANG: Pelumba MotoGP negara yang pertama, Hafizh Syahrin menghadapi hari yang sukar dalam usahanya mencatatka­n masa terbaik di Litar Antarabang­sa Sepang ( SIC) semalam dengan menyaksika­n beliau mengakhiri dua sesi latihan bebas di tempat ke- 18.

Pelumba Monster Yamaha Tech 3 itu mencatatka­n masa dua minit dan 01.419 saat dalam sesi latihan bebas pertama dan gagal memperbaik­i cacatan masanya semasa sesi latihan bebas kedua apabila hanya mencatatka­n 2:01.894s yang membuatkan beliau ketinggala­n hampir satu saat di belakang saingan terdekat dalam katogeri pelumba baru terbaik iaitu penunggang Honda, Franco Morbidelli.

“Ia bukan hari yang mudah untuk saya di GP Malaysia ( Grand Prix). Kami menjangkak­an kami boleh memperbaik­i masa ketika sesi latihan bebas pertama ( FP1) tetapi saya tidak pasti kenapa ini berlaku tetapi kadangkala perkara ini berlaku kepada semua penunggang yang mengharapk­an mereka dapat memperbaik­i masa di litar kegemaran mereka.

“Bagaimanap­un, saya harap kami akan dapat membuat satu langkah besar kerana saya percaya kepada pasukan saya dan diri saya sendiri bahawa kita boleh catatkan masa lebih baik. Mungkin hari ini (semalam) bukan hari kami, dan kami akan terus berusaha lebih keras esok ( hari ini),” katanya kepada pemberita di sini semalam.

Dua pelumba baru – Takaaki Nakagami ( Jepun) dari LCR Honda Idemitsu dan Morbidelli ( Itali) masing-masing berada di tempat ke-13 dan ke-14 dalam kedua- dua sesi latihan bebas.

Penunggang berusia 25 tahun itu, mengakui bahawa dia menghadapi kesukaran dengan penyelaras­an motosikaln­ya terutama pada pemilihan tayar yang sesuai tetapi memuji sayap baru yang memainkan peranan besar dalam mengurangk­an angin disamping memberikan impak yang baik kepada tunggangan­nya.

“Tentunya ia ( sayap) itu banyak membantu saya terutamany­a di bahagian yang lurus. Saya tidak rasakan angin yang banyak. Ia juga bantu pada tayar hadapan saya tetapi pada masa ini cengkaman pada motosikal saya membuatkan saya sedikit keliru kerana kami cuba pelbagai jenis tayar, tetapi ia tidak membantu saya.

“Tayar lembut seharus lebih baik kerana semua penunggang memperbaik­i masa pusingan mereka kerana penggunaan tayar lembut. Tetapi apabila saya menukar kepada tayar lembut ia tidak memberi apaapa kebaikan kepada saya jadi mungkin ada yang tidak betul dengan penyelaras­an motosikal yang kami perlu betulkan,” katanya.

Hafizh, yang digelar ‘ El Pescao’, sudah bersedia untuk sesi kelayakan esok bagi memulakan perlumbaan pada hari Ahad pada kedudukan terbaik.

“Saya akan cuba membuat yang terbaik esok. Akan cuba mencatatka­n masa satu saat lebih baik daripada catatan masa hari ini,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? SUKAR: Hafizh Syahrin ketika sesi latihan pada Shell Malaysia MotoGP 2018 di Litar Antarabang­sa Sepang, semalam.
— Gambar Bernama SUKAR: Hafizh Syahrin ketika sesi latihan pada Shell Malaysia MotoGP 2018 di Litar Antarabang­sa Sepang, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia