Utusan Borneo (Sarawak)

SK MUARA TEBAS JAYAKAN MAJLIS KHATAMAL QURAN UNTUK 34 MURID

-

Khatamal Quran telah berlangsun­g dengan jayanya di Dewan Ibnu Sina Sekolah Kebangsaan (SK) Muara Tebas, barubaru ini.

Majlis bermula jam 8 pagi dengan perarakan mengelilin­gi kawasan kampung oleh para peserta khatamal Quran yang terdiri daripada 34 murid tahun lima dan enam diiringi guru-guru serta ibu bapa yang membawa bunga telur.

Perarakan tersebut sangat meriah dengan menyaksika­n para peserta, ibu bapa dan guru-guru mengenakan pakaian tema ‘peach’ khas untuk majlis itu.

Bacaan Asmaul Husna oleh kumpulan Khalifah yang diundang khas dari SMK (A) Tun Ahmad Zaidi mengalu-alukan ketibaan para peserta.

Majlis khatamal Quran diketuai oleh khalifah khatam Ustaz Mahadi Juni dan Ustaz Haini Hamlin.

Majlis diteruskan dengan ucapan Guru Besar SK Muara Tebas, Ismail Hussin.

Beliau sangat terharu dan bersyukur atas kerjasama dan komitmen yang telah ditunjukka­n oleh semua warga sekolah dan ibu bapa dalam merealisas­ikan majlis tersebut.

Beliau turut memaklumka­n matlamat majlis itu dijalankan ialah untuk menyemai minat dalam kalangan murid untuk membaca al-Quran sebagai amalan hidup yang berterusan dan sebagai pengiktira­fan kepada murid-murid yang telah khatam al-Quran.

Ucapan perasmian telah disampaika­n oleh Ustaz Awang Zainuri selaku Penyelia Pendidikan Islam Daerah Kuching.

Dalam ucapannya, Awang Zainuri berkata, majlis seumpama ini sungguh bermakna dan memupuk anak bangsa untuk lebih mengenali al-Quran sejak dari kecil lagi supaya dapat memahami dan menjiwai nilai-nilai Islam selaras dengan kehendak Islam ‘menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap muslim’.

Selain itu, dengan memahami al-Quran, manusia dapat menjalani kehidupan di dunia dan akhirat dengan baik dan sejahtera, katanya.

Justeru, beliau mengucapka­n tahniah kepada Panitia Pendidikan Islam SK Muara Tebas yang telah berusaha menjayakan majlis tersebut.

Majlis turut diserikan dengan persembaha­n nasyid oleh Khalifah.

Turut hadir Penyelia KAFA Ustaz Abdul Hakim, ketua kaum Kampung Muara Tebas Sudin Rasit dan YDP PIBG Hamzah Buang.

Sehubungan itu, ahli Jawatankua­sa Pelaksana Majlis Khatamal Quran mengucapka­n ribuan terima kasih kepada semua yang telah hadir serta para penyumbang yang telah memberi sumbangan bagi menjayakan majlis itu.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? KERJASAMA: Ahli jawatankua­sa pelaksana majlis, Panitia Pendidikan Islam dan guru KAFA SK Muara Tebas diketuai Ustazah Norizan Busman.
KERJASAMA: Ahli jawatankua­sa pelaksana majlis, Panitia Pendidikan Islam dan guru KAFA SK Muara Tebas diketuai Ustazah Norizan Busman.
 ??  ?? TANDA INGATAN: YDP PIBG, guru besar, ketua kampung dan penyelia KAFA memberi bunga telur dan pulut kuning kepada Awang Zainuri.
TANDA INGATAN: YDP PIBG, guru besar, ketua kampung dan penyelia KAFA memberi bunga telur dan pulut kuning kepada Awang Zainuri.
 ??  ?? TAHNIAH: Awang Zainuri menyampaik­an sijil khatam al-Quran kepada Hafizhan Hamzah.
TAHNIAH: Awang Zainuri menyampaik­an sijil khatam al-Quran kepada Hafizhan Hamzah.
 ??  ?? AMANAT: Ismail menyampaik­an ucapan di depan hadirin.
AMANAT: Ismail menyampaik­an ucapan di depan hadirin.
 ??  ?? UNTUK ALBUM: Para peserta Majlis Khatamal Quran SK Muara Tebas.
UNTUK ALBUM: Para peserta Majlis Khatamal Quran SK Muara Tebas.
 ??  ?? MERIAH: Perarakan para peserta khatam al-Quran.
MERIAH: Perarakan para peserta khatam al-Quran.
 ??  ?? MERDU: Syahid Afi Jamin mengalunka­n zikir munajat.
MERDU: Syahid Afi Jamin mengalunka­n zikir munajat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia