Utusan Borneo (Sarawak)

Dr Wan Azizah periksa persiapan depot simpanan keperluan banjir JKM

-

KOTA BHARU: Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, yang sedang melakukan lawatan ke Kelantan, semalam memeriksa Depot Simpanan Keperluan Banjir Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kelantan di Kemumin, Pengkalan Chepa di sini.

Ketibaan Dr Wan Azizah, yang juga Menteri Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat kira- kira jam 11.30 pagi, disambut Ketua Pengarah JKM Mohd Fazari Salleh dan Pengarah JKM Kelantan Said Sidup.

Beliau kemudian mendengar taklimat mengenai persiapan banjir di Kelantan yang disampaika­n Mohd Fazari.

Ketika ditemui pemberita, Mohd Fazari berkata depot berkenaan yang berkeluasa­n 6,000 kaki persegi menyimpan 43 barangan keperluan asas untuk mangsa banjir seperti tikar dan selimut selain makanan dalam tin serta beras.

Beliau berkata keperluan yang disediakan itu mampu menampung kira-kira 13,000 mangsa bagi tempoh tiga hingga lima hari.

“Selain depot ini, JKM turut mempunyai 207 pangkalan hadapan yang mampu mengedarka­n barangan keperluan kepada 607 pusat pemindahan sementara di seluruh Kelantan. Kita turut melantik 75 pembekal yang boleh membekalka­n barangan keperluan terutama makanan basah seperti ikan dan sayur di pusat-pusat pemindahan sementara,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Fazari berkata cuti 341 kakitangan JKM Kelantan masih belum dibekukan ketika ini memandangk­an banjir belum berlaku walaupun Kelantan kini berdepan musim tengkujuh.

“Bagaimanap­un, kita tetap menjalin kerjasama dengan agensi penyelamat yang lain ketika banjir berlaku untuk memudahkan urusan berkaitan pengurusan bencana.

“JKM juga mempunyai seramai 109 anggota pasukan sokongan psikologi yang akan membantu mangsa banjir dalam menguruska­n tekanan perasaan yang mungkin dihadapi mangsa banjir ketika berada di pusat pemindahan sementara,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia