Utusan Borneo (Sarawak)

Belanjawan 2019 akan rangsang pasaran hartanah, kata FIABCI

-

GEORGE TOWN: Persekutua­n Hartanah Antarabang­sa (FIABCI) bahagian Malaysia, menyatakan, Belanjawan 2019 akan memberi galakan kepada pasaran hartanah pada masa depan.

Presidenny­a, Michael Geh, berkata belanjawan berkenaan akan bertindak merangsang pasaran hartanah yang susut sejak dua tahun kebelakang­an ini.

Geh juga menyatakan harapannya agar Kempen Pemilikan Rumah Kebangsaan yang diperkenal­kan dalam belanjawan itu berpotensi merangsang ekonomi dunia.

Tidak kira sama ada harga meningkat atau turun, merangsang pasaran hartanah bermakna berbilion pinjaman akan disalurkan oleh bank, beribu perjanjian akan ditandatan­gani oleh peguam dan banyak bangunan akan diurusniag­akan oleh pemaju dan ejen, yang merangsang ekonomi dunia,” katanya kepada pemberita di sini, kelmarin.

Sementara itu, Rakan Kongsi Pengurusan Akauntan Berdaftar UHY LOH, Loh Chye Teik, menggalakk­an individu untuk secara sukarela mendedahka­n pendapatan tambahan mereka yang tidak diisytihar­kan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) secepat mungkin untuk mendapat manfaat daripada amnesti khas.

Loh berkata, di bawah Program Pendedahan Sukarela Khas yang diperkenal­kan dalam belanjawan berkenaan berkuat kuasa kelmarin sehingga penghujung Mac tahun depan, penalti cukai akan dikurangka­n daripada 45 peratus kepada 10 peratus jika pembayar cukai secara sukarela mendedahka­n pendapatan tidak didedahkan termasuk akaun luar pesisir. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia