Utusan Borneo (Sarawak)

PERKASA gesa dua tokoh disiasat Akta Hasutan

-

JOHOR BAHRU: Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim mencadangk­an kerajaan negeri Johor mewujudkan rumah perlindung­an sementara untuk para gelandanga­n.

Menerusi catatan yang dimuat naik dalam laman Facebook baginda HRH Crown Prince of Johor, Tunku Ismail bertitah cadangan itu dikemukaka­n selepas mendapat perkenan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

“Dengan restu Duli Yang Maha Mulia Tuanku, saya ada memberi cadangan kepada kerajaan negeri Johor supaya membina rumah perlindung­an sementara ( shelter) untuk para gelandanga­n. Ia perlu disediakan dengan bersistem dan mempunyai kelengkapa­n asas yang mencukupi,” titah Tunku Ismail semalam.

Menurut Tunku Ismail, cadangan mewujudkan rumah perlindung­an itu perlu disediakan di setiap daerah.

“Saya percaya dengan kajian yang lengkap, kerajaan negeri dapat merealisas­ikan projek ini. Bukan sahaja ‘shelter’ tetapi juga memberi peluang pekerjaan kepada mereka,” titah baginda.

Baru-baru ini, Tunku Ismail berkenan berangkat menyertai Majlis Belia Negeri Johor (MBNJ) untuk memberikan sumbangan bantuan kepada para gelandanga­n di sekitar bandar raya ini.

Gelandanga­n itu menerima sumbangan set barangan kelengkapa­n mandian, sanitari dan makanan. — Bernama KOTA KINABALU: Bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman akan merayu terhadap keputusan oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam berhubung Ketua Menteri Sabah, yang sah.

Dalam satu kenyataan di sini, Musa berterima kasih kepada mahkamah itu yang menyampaik­an keputusan bagi kes berkenaan, namun beliau kecewa dengannya.

“Isu ini lebih daripada sama ada saya Ketua Menteri atau tidak. Ia mengenai kesucian dan pentafsira­n sepatutnya oleh Perlembaga­an Sabah dan kuasa Yang di-Pertua Negeri Sabah untuk melantik dan memecat seorang Ketua Menteri.

“Saya berpendapa­t bahawa isu ini tidak selesai sepenuhnya hari ini (semalam) dan saya mengarahka­n peguam saya untuk merayu atas keputusan hari ini (semalam),” katanya.

Semasa dihampiri pemberita selepas Hakim Datuk PARIT: Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA) Perak menggesa agar tokoh wartawan Datuk A. Kadir Jasin dan tokoh perniagaan Koon Yew Yin disiasat mengikut Akta Hasutan 1948 kata Ketua Penerangan­nya Mohd Safian Sauri Pandak Abd Samad.

Ini kerana menurutnya, kedua-dua individu berkenaan dianggap bersikap biadap

Isu ini lebih daripada sama ada saya Ketua Menteri atau tidak. Ia mengenai kesucian dan pentafsira­n sepatutnya oleh Perlembaga­an Sabah dan kuasa Yang di-Pertua Negeri Sabah untuk melantik dan memecat seorang Ketua Menteri. Tan Sri Musa Aman Bekas Ketua Menteri Sabah

Yew Jen Kie menyampaik­an keputusan sama ada Musa atau Presiden Parti WARISAN Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berikutan kenyataan mereka di blog masing-masing yang cenderung menghasut rakyat membenci institusi beraja di Malaysia.

Katanya kenyataan A.Kadir yang juga Anggota Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dilihat bersikap prejudis terhadap institusi Raja-Raja Melayu, di samping meng- adalah berhak sebagai Ketua Menteri, peguam Musa, Tengku Fuad Tengku Ahmad berkata, anak guamnya menghormat­i keputusan hina, mempersend­a serta cuba menghapusk­an institusi Raja Melayu.

Koon pula menurutnya secara terang mencemarka­n institusi Diraja Perak dengan membuat dakwaan sangat serius berhubung amalan rasuah dalam pengurniaa­n darjah kebesaran oleh Almarhum Sultan Azlan Shah. Yew walaupun tidak setuju dalam banyak dapatan yang diperoleh Yew.

“Tetapi ia dapatan yang sah dan kami menghormat­i

“Tindakan mereka sudah kurang ajar, mencabar Raja kita dan Raja Melayu yang termaktub dalam Perlembaga­an dan kita (PERKASA) perlu bangkit bersuara,” katanya kepada pemberita selepas membuat dua laporan polis terhadap individu berkenaan di Ibu Pejabat Polis Daerah Perak Tengah di sini semalam. mereka.

“Namun saya mahu menegur bahawa tidak ada kes Mahkamah Persekutua­n mengenai Undang-undang

“Malah, kita berasa amat marah terhadap individu yang mencabar integriti, kredibilit­i serta maruah institusi kesultanan Perak dengan mengeluark­an kenyataan yang tidak sepatutnya,” tambahnya yang turut disertai kira-kira 45 ahli PERKASA dari kawasan parlimen Parit, Lumut, Pasir Salak, Bagan Datuk dan Teluk Intan. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia