Utusan Borneo (Sarawak)

INOTEKDESA ketengah tekonologi bantu usahawan desa

-

PUTRAJAYA: Ekspo Inovasi dan Teknologi Keusahawan­an Desa (INOTEKDESA) yang diadakan di Melaka pada bulan ini akan menjadi platform terbaharu kepada kerajaan mendedahka­n teknologi dan inovasi kepada usahawan desa, kata Menteri Pembanguna­n Luar Bandar Datuk Seri Rina Harun.

“Ekspo ini diperkenal dengan tujuan untuk melahirkan, mendidik serta membentuk usahawan desa yang baharu dan sedia ada agar lebih kreatif, inovatif serta berdaya saing,” katanya pada taklimat media mengenai INOTEKDESA di kementeria­nnya, di sini, semalam.

Bertemakan ‘ Inovasi Pemacu Produk Berkualiti’, INOTEKDESA yang menumpukan penglibata­n usahawan desa dalam satu platform secara kolaborati­f melibatkan pembekal teknologi, hasil inovasi dan pengusaha produk dan perkhidmat­an, akan berlangsun­g selama empat hari bermula 15 hingga 18 November di Melaka Internatio­nal Trade Centre (MITC).

Rina berkata ekspo yang akan disertai 400 pempamer dari seluruh negara itu memberi peluang usahawan desa menjalin peluang perniagaan dengan pemain profesiona­l, dengan nilai jualan RM10 juta disasarkan dijana daripada ekspo berkenaan.

“Berteraska­n elemen keusahawan­an, teknologi dan inovasi, ekspo ini akan menemukan usahawan desa dengan pembekal teknologi dan inovasi seperti mesin pembuatan produk yang sering menjadi halangan kepada usahawan desa mengembang­kan perniagaan,” katanya.

Menurutnya, ekspo itu akan menampilka­n 70 pempamer yang menawarkan mesin berteknolo­gi terkini untuk dimiliki usahawan bagi menghasilk­an produk lebih berkualiti dan berinovasi.— Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia