Utusan Borneo (Sarawak)

Tiga lelaki direman bantu siasatan kes pecah kenderaan

-

MIRI: Mahkamah Majistret di sini memerintah­kan tiga orang lelaki masing-masing direman dua hari membantu siasatan lanjut polis berhubung kes pecah kenderaan.

Perintah itu dikeluarka­n Majistret Zuraini Ali Musa setelah meluluskan permohonan reman dikemukaka­n penolong pegawai penyiasat, Sarjan Rudy Balan dari Balai Polis Pusat Miri.

Dalam permohonan­nya, Rudy memberitah­u ketigatiga suspek ditangkap sekitar jam 2.15 petang, 11 November lalu di tepi Jalan Chia Sze Chin di sini.

Tangkapan ke atas mereka dilaksanak­an berikutan satu laporan polis dibuat oleh seorang guru wanita pada 14 Oktober lalu.

Dalam aduannya, mangsa, 27, mendakwa sekitar jam 12.30 tengah hari, 14 Oktober lalu beliau mendapati cermin belakang sebelah kanan keretanya yang diletakkan di pekarangan sebuah aparment di sini dipecahkan orang tidak diketahui.

Hasil pemeriksaa­n lanjut, mangsa mendapati satu unit komputer riba, sebuah iPad, sebuah cakera keras dan satu dokumen milik sekolah telah hilang.

Berikutan kejadian itu, mangsa mengalami kerugian berjumlah RM6,400.

Dalam permohonan lanjutnya, Rudy berkata memandangk­an siasatan tidak dapat disiapkan dalam tempoh 24 jam justeru memohon reman empat hari mengikut Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah ke atas ketiga-tiga suspek berusia 35, 28 dan 22 tahun masing-masing dari Sungai Baong, Krokop, Kampung Lereng Bukit dan Kampung Tukau Jaya Baru di sini.

Katanya, tempoh reman empat hari itu amat diperlukan membolehka­n polis menjalanka­n siasatan terperinci termasuk mengesan rakan suspek masih bebas serta mengesan barang kes.

Bagaimanap­un, mahkamah hanya membenarka­n reman dua hari sehingga 14 November ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia