Utusan Borneo (Sarawak)

Penempatan Semula Sungai Asap berpotensi dibangun sebagai pengeluar makanan utama

-

KUCHING: Kawasan Penempatan Semula Sungai Asap dekat Belaga berpotensi untuk dibangunka­n sebagai pengeluar makanan utama di negeri ini, kata Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

Beliau berkata demikian kepada ahli jawatankua­sa pembanguna­n dan transforma­si pertanian kawasan tersebut diketuai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Murum Kennedy Chukpai Ugon yang mengadakan perjumpaan dengan beliau di pejabatnya semalam.

Menurutnya, Kerajaan S a r a w a k m e n e r u s i Kementeria­n Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah dan agensi-agensi kerajaan akan bekerjasam­a rapat dengan jawatankua­sa itu bagi membangunk­an potensi kawasan berkenaan.

“Anda memiliki tanah dan tenaga kerja berpengala­man dan petani yang rajin. Saya mempunyai perancanga­n untuk memperkena­lkan pertanian moden seperti fertigasi dan hidroponik agar berupaya menghasilk­an produk pertanian lebih berkualiti yang seterusnya memberi pendapatan lebih lumayan,” katanya.

Kursus latihan pertanian boleh diadakan dan memberi bantuan kepada mereka yang berminat.

Beliau mencadangk­an agar mereka menanam cili, tembikai wangi, kelapa sawit, lada hitam dan padi.

“Jugaadapot­ensibesaru­ntuk menceburi penanaman durian Musang King dan menternak kelulut menghasilk­an madu atau menternak ikan,” ujarnya.

Kerajaan negeri katanya, juga boleh membantu dalam urusan pemasaran.

Tidak kurang mustahak, projek perlu diuruskan sebaikbaik­nya bagi memastikan kejayaanny­a.

 ??  ?? POTENSI: Uggah bersama ahli jawatankua­sa pembanguna­n dan transforma­si pertanian dari Penempatan Semula Sungai Asap.
POTENSI: Uggah bersama ahli jawatankua­sa pembanguna­n dan transforma­si pertanian dari Penempatan Semula Sungai Asap.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia