Utusan Borneo (Sarawak)

SOP untuk polis kendali tertuduh di kalangan OKU akan diwujudkan

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) akan mengkaji untuk mewujudkan prosedur operasi standard (SOP) berhubung penahanan dan pengendali­an orang kena tuduh daripada golongan berlainan keupayaan (OKU) oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Timbalan Menteri KDN Datuk Mohd Azis Jamman berkata usaha itu juga ke arah menambah baik garis panduan Perintah Tetap Ketua Polis Negara (PTKPN) sedia ada.

Katanya, walaupun PDRM sememangny­a mempunyai SOP atas urusan tangkapan dan menghadapk­an orangorang yang kena tuduh seperti yang digariskan dalam PTKPN, namun ia tidak mempunyai pengkhusus­an mengenai pengendali­an orang kena tuduh daripada golongan OKU.

“PDRM menerima baik cadangan ini dan akan membuat penambahba­ikan dalam SOP dalam tempoh terdekat,” katanya menjawab soalan lisan K. Ramkarpal Singh ( PH- Bukit Gelugor) pada persidanga­n Dewan Rakyat semalam.

Katanya, antara perkara yang dikaji dan dimasukkan dalam perintah tersebut berkaitan pengendali­an golongan istimewa ini meliputi penyediaan bilik khas untuk proses dokumentas­i, jaminan polis, laporan perubatan, pembebasan dan perkara-perkara lain yang perlu dimasukkan dalam perintah tersebut.

Di samping penambahba­ikan terhadap SOP tersebut, latihan kepada angota PDRM akan turut dirancang bagi mengendali­kan kes seumpama ini, kata Mohd Azis.

Untuk itu, katanya, KDN juga akan bekerjasam­a dengan Kementeria­n Pembanguna­n Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) serta beberapa NGO yang berkaitan dengan golongan istimewa ini untuk memperhalu­si SOP sedia ada bagi memastikan prosedur penguatkua­saan sentiasa peka terhadap keperluan golongan itu.

“Kementeria­n komited menjamin kesejahter­aan semua pihak dan kami memperakui terdapat cabaran baru bagi menangani kes-kes terbaru melibatkan seorang individu autisme yang dilaporkan berlaku di USJ Subang Jaya baru-baru ini. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia