Utusan Borneo (Sarawak)

Bustaman bersara setelah 40 tahun berkhidmat dalam TDM

-

KUCHING: Panglima Briged Ketiga Infantri Brigedier Jeneral Mohd Bustaman Mat Zin bersara secara rasmi bermula semalam setelah menabur bakti 40 tahun dalam Tentera Darat Diraja Malaysia (TDM).

Majlis upacara perbarisan serah terima tugas Panglima Briged Ketiga Infantri Malaysia di Padang Kawad Kem Semenggo 11 RAMD itu disaksikan Panglima Satu Divisyen Mejar Jeneral Datuk Toh Choon Siang.

Bustaman memegang tampuk kepimpinan Panglima Tiga Briged sejak 30 Mei 2016 dan kini tugas itu disandang Leftenan Kolonel Salmi Istikh Ahmad sebagai Pemangku Panglima Tiga Briged yang ke-35.

Jawatan Panglima Tiga Briged itu nanti akan disan- dang Kolonel Mohd Isa Jaafar yang kini masih bercuti di luar negara.

Perbarisan bermula dengan upacara Serah Terima Tugas Panglima Briged Ketiga Infantri Malaysia yang menyaksika­n Bustaman menyerahka­n tampuk pemerintah­an Panglima Tiga Briged kepada Salmi sebagai Pemangku Panglima Tiga Briged.

Kemudian diikuti upacara menandatan­gani Dokumen Serah Terima Tugas serta penyerahan Tongkat Kuasa Panglima Tiga Briged disaksikan oleh Toh.

Upacara Perbarisan Serah Terima Tugas Panglima Tiga Briged melibatkan 24 pegawai dan 297 anggota lain-lain pangkat diketuai Timbalan Komander Rejimen 511 AW Leftenan Kolonel Fua’at Mohd Yatim.

Toh dalam ucapannya menyeru warga Tiga Briged meneruskan kesinambun­gan perjuangan demi memastikan kegemilang­an briged itu di sini.

“Legasi kepimpinan yang ditinggalk­an ini haruslah diteruskan untuk memperting­katkan kemajuan dalam mempertaha­nkan Bumi Kenyalang ini.

“Tempoh 40 tahun itu adalah panjang dan pengorbana­n panglima tidak dapat dibalas dengan wang ringgit, justeru saya menyeru kepada semua warga Tiga Briged agar membalas pengorbana­n ini dengan meneruskan kesinambun­gan dan komitmen untuk menjaga nama baik demi mencapai kecemerlan­gan Tiga Briged ini,” tegasnya.

Terdahulu, Bustaman menzahirka­n ucapan terima kasih kepada semua warga Tiga Briged yang selama ini memberikan kerjasama dan sokongan kepada beliau dalam menjalanka­n tugasnya sebagai Panglima Tiga Briged yang ke-34 selama tempoh dua tahun enam bulan. Beliau berharap semua peringkat pegawai dan anggota terus memberikan kesetiaan dan komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada Pemangku Panglima Tiga Briged yang baharu demi kecermerla­ngan organisasi secara keseluruha­nnya.

Turut hadir Ketua Staf Markas 3 Briged Leftenan Kolonel Ilyas Hanafi, pegawai- pegawai kanan, ahli BAKAT di bawah naungan Briged Ketiga Infantri Malaysia dan pesara tentera.

 ??  ?? SERAH TUGAS: Bustaman (kiri) menyerahka­n Tongkat Kuasa kepada Salmi sambil disaksikan Toh (tengah) pada upacara perbarisan serah terima tugas Panglima Briged Ketiga Infantri Malaysia di Padang Kawad Kem Semenggo semalam.
SERAH TUGAS: Bustaman (kiri) menyerahka­n Tongkat Kuasa kepada Salmi sambil disaksikan Toh (tengah) pada upacara perbarisan serah terima tugas Panglima Briged Ketiga Infantri Malaysia di Padang Kawad Kem Semenggo semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia