Utusan Borneo (Sarawak)

KPKT perketat syarat permohonan lesen import sisa plastik

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) tidak bercadang mengubah Dasar Pengurusan Sisa Pepejal Negara, namun akan meningkatk­an dan memperketa­tkan syarat permohonan permit import (AP) sisa plastik.

Menterinya, Zuraida Kamaruddin, berkata KPKT juga akan meningkatk­an penguatkua­saan serta mengadakan pemantauan rapi terhadap kilang yang beroperasi seluruh negara.

“Susulan laporan media yang mendedahka­n mengenai kilang kotor, KPKT turun padang dan mendapati kilang yang dimaksudka­n beroperasi secara haram dan tidak mempunyai AP untuk mengimport sisa plastik.

“Satu jawatankua­sa sudah dibentuk dan mereka memeriksa 114 kilang plastik yang mendapat kelulusan untuk membawa plastik import, namun hanya lapan kilang didapati memenuhi syarat terperinci dikeluarka­n KPKT,” katanya pada sesi soal jawab di Dewan Rakyat, semalam.

Zuraida menjawab pertanyaan Charles Anthony Santiago (PH-Klang) yang ingin tahu sama ada kementeria­n bercadang mengubah Dasar Pengurusan Sisa Pepejal Negara supaya melarang semua sisa plastik yang diimport dari luar negara terutamany­a dari China, Eropah dan Australia masuk ke Malaysia.

Zuraida berkata, permohonan lesen untuk memproses plastik harus mendapat surat persetujua­n daripada KPKT yang menyatakan kilang berkenaan mendapat kelulusan untuk mengimport plastik.

“Ini satu ketetapan yang dilaksanak­an dan surat pekeliling turut dikeluarka­n. Buat masa ini, KPKT membekukan lesen import sisa plastik dan belum mengeluark­an (arahan) lagi untuk meluluskan permohonan mereka. Semua permohonan baharu harus melengkapi 18 syarat baharu yang ditetapkan,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia