Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki warga asing salah guna dadah dipenjara empat bulan

-

MIRI: Seorang lelaki warga asing dijatuhi hukuman penjara empat bulan oleh Mahkamah Majistret setelah mengaku bersalah terlibat kegiatan penyalahgu­naan dadah.

Mahkamah memerintah­kan hukuman penjara ke atas tertuduh dikuatkuas­akan mulai tarikh tangkapan pada 13 September lalu.

Selain itu, mahkamah turut memerintah­kan tertuduh dirujuk ke Jabatan Imigresen untuk tujuan pengusiran sebaik selesai menjalani hukuman penjara kelak.

Erick Rahman dari Indo- nesia telah didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 15 (1) akta yang sama.

Sabit kesalahan boleh didenda RM5,000 atau dua tahun penjara dan dikehendak­i sertamerta menjalani pengawasan oleh seorang pegawai yang ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Berdasarka­n pertuduhan kes, tertuduh didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Methamphet­amine yang terkandung di dalam Jadual Pertama ADB 1952 (Akta 234) dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh badan sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 2.05 petang, 13 September lalu di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah Miri.

Pendakwaan dilakukan ASP Mary Ong di hadapan Majistret Zuraini Ali Musa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia