Utusan Borneo (Sarawak)

Polis Turki tangkap ahli akademik dikaitkan dengan aktivis dipenjara

-

ISTANBUL: Polis Turki semalam menahan beberapa ahli akademik dari dua universiti di Istanbul yang dikaitkan dengan sebuah pertubuhan yang diketuai aktivis hak asasi manusia dalam penjara, Osman Kavala, media tempatan melaporkan.

Profesor Betul Tanbay dari Universiti Bogazici yang berprestij dan Profesor Turgut Tarhanli dari Universiti Bilgi, sebuah institusi swasta, adalah antara mereka yang ditahan, televisyen swasta NTV melaporkan.

Ahli akademik terbabit merupakan anggota Anadolu Kultur (Budaya Anatolia) dan Kavala, pengerusin­ya, sudah dipenjara selama lebih setahun tetapi belum lagi didakwa secara rasmi.

Tuduhan yang dihadapi ahli akademik yang ditahan belum lagi jelas.

Ahli Parlimen dari parti pembangkan­g CHP, Sezgin CANBERRA: Parti Buruh Australia (ALP) mahu Perdana Menteri Scott Morrison membatalka­n rancangann­ya memindahka­n kedutaan negara itu di Israel ke Baitulmuqa­ddis.

Jurucakap Hal Ehwal Luar parti pembangkan­g itu Penny Wong pada Khamis mengatakan, langkah memindahka­n kedutaan Australia dari Tel Tanrikulu, mengkritik penahanan itu dalam Twitter.

“Sekali lagi hari Jumaat, sekali lagi penahanan. Mereka yang menjangkak­an normalisas­i daripada rejim ini harus terus bermimpi.”

Kavala, seorang dermawan dan pengasas bersama gedung penerbitan Iletisim serta terkenal dalam lingkungan cendekiawa­n di Turki dan luar negara, disyaki “cuba mengeluark­an ketenteram­an berperlemb­agaan”.

Menurut peguamnya, pihak berkuasa Turki mengesyaki Kavala mempunyai kaitan dengan cubaan untuk mengguling­kan Presiden Recep Tayyip Erdogan pada Julai 2016, selain membiayai demonstras­i antikeraja­an sewaktu pergerakan protes Gezi pada 2013.

Anadolu Kultur mahu mengatasi perbezaan dalam masyarakat Turki menerusi kebudayaan dan kesenian. — AFP Aviv ke Baitulmuqa­ddis tidak perlu kerana ia boleh membahayak­an hubungan Australia dengan Indonesia.

Sementara itu, menurut Morrison keputusan muktamad berhubung perkara tersebut akan dibuat pada 25 Disember, selepas bertemu Presiden Indonesia Joko Widodo, lapor agensi berita Xinhua.— Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia