Utusan Borneo (Sarawak)

Orang awam bimbang nasib dua monyet tidak dijaga

-

Orang awam melahirkan rasa bimbang terhadap nasib dua monyet dipercayai tidak dijaga dengan rapi namun dijadikan sebagai haiwan peliharaan di sebuah rumah di Taman Tunku di sini.

Kebimbanga­n itu disuarakan segelintir individu yang merupakan aktivis haiwan dan cerita mengenai nasib dua monyet itu mula, kemudianny­a tular di laman sembang sosial WhatsApp petang kelmarin.

Menurut sumber, dua monyet itu dilihat berada di belakang sebuah rumah dalam keadaan terpaksa berpanas dengan cahaya matahari.

“Bagi saya tindakan menyimpan haiwan terlindung sebagai haiwan peliharaan amatlah tidak wajar lebih-lebih lagi haiwan itu diletakkan dalam sangkar kecil dan tidak dijaga dengan rapi.

“Hal mengenai haiwan ini sudah saya maklumkan kepada Jabatan Perhutanan dan Sarawak Forestry Corporatio­n ( SFC) bagi membolehka­n mereka bertindak segera menyelamat­kan haiwan tidak berdosa itu,” kata sumber di sini semalam.

Sumber itu berkata, Jabatan Perhutanan dan SFC telah melawat lokasi haiwan terbabit ditempatka­n kelmarin.

“Bagaimanap­un, jawapan mengecewak­an diterima oleh saya, pihak berwajib menyatakan belum dapat mengambil dua monyet itu disebabkan tiada pengangkut­an dan sangkar yang bersesuaia­n.

“Saya berharap pihak berwajib dapat menyelesai­kan masalah itu dan menyelamat­kan dua haiwan terlindung itu dengan segera,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia