Utusan Borneo (Sarawak)

Jaringan berganda Higuain ketepi kebimbanga­n Sarri

Pochettino puji Son bantu Tottenham melonjak ke tangga kedua Liga Perdana Inggeris selepas menewaskan Newcastle 1-0

-

LONDON, England: Pengurus Tottenham Hotspur, Mauricio Pochettino memuji pemain penyerangn­ya, Son Heung- min selepas membantu Spurs naik ke tangga kedua Liga Perdana Inggeris, mungkin untuk seketika sementara Gonzalo Higuain menjaringk­an gol pertama beliau untuk Chelsea Sabtu lepas.

Spurs kelihatan mencipta keputusan seri pertama dalam liga di Wembley musim ini sebelum gol Son pada minit ke- 83 memastikan kemenangan sukar 1- 0 ke atas Newcastle, membolehka­n mereka memintas Manchester City, yang bermain lewat menentang A r s e - nal.

Chels e a m e m - b e l a s a h kelab tercorot, Huddersfie­ld hasil dua gol masingmasi­ng dari Higuain dan Eden Hazard sebelum gol lewat David Luiz melengkapk­an jaringan.

Di Wales, Cardiff memberikan penghormat­an kepada Emiliano Sala, yang masih hilang selepas pesawat dinaikinya dari Perancis pada 21 Januari hilang di Kepulauan Channel setelah mengesahka­n perpindaha­n dari Nantes ke Cardiff, sebelum menewaskan Bournemout­h 2- 0 menerusi dua gol Bobby Reid.

Spurs kini empat mata di belakang pendahulu liga, Liverpool, yang menentang West Ham United hari ini

Ia satu keputusan yang sangat penting dan berada pada kedudukan yang baik dalam liga.

Mauricio Pochettino Pengurus Tottenham Hotspur

tetapi ia pencapaian penting selepas mengukuhka­n kedudukan dalam empat tangga teratas liga selepas kemenangan ke- 19 dari 25 perlawanan setakat

ini. Spurs menguasai 70 p e r a t u s permainan tetapi b e r d e - pan pasu k a n N e w - c a s t l e yang bermain penuh bersemang a t s e l e p a s menewaskan Manchester

City 2- 1 pada pertengaha­n minggu. K e t i k a masa sem a k i n s i n g k a t b u a t Spurs, Son m u n c u l , sama seperti menj a r i n g k a n gol penyamaan ketika menentang Watford pada perteng a h a n mingg u , g o l b e - musim

P e - untuk menampung ketiadaan p e n y e r a n g utama, Harry Kane dan m e n j a r - i ngkan ke- 14 l i a u ini.

main antarabang­sa Korea Selatan itu mendapat sedikit bantuan dari penjaga gol Newcastle, Martin Dubravka, yang membiarkan rembatan lolos dari dakapannya selepas beraksi cemerlang sebelum ini.

“Ia satu keputusan yang sangat penting dan berada pada kedudukan yang baik dalam liga,” kata Pochettino. “Kami tidak perlu berada pada satu- satu kedudukan seperti hari ini untuk meyakinkan tentang kemampuan dan potensi kami. Kami percaya dengan diri kami sendiri.”

Beliau juga memuji stamina Son sejak beliau kembali dari Piala Asia.

“Son seperti bateri yang sentiasa berfungsi walaupun apabila ia akan kehabisan tenaga,” katanya.

Pengurus Chelsea, Maurizio Sarri, mengakui sebelum perlawanan menentang Huddersfie­ld di mana beliau mendapati ia sukar untuk mendapat rehat sejak pasu- kannya dimalukan 0- 4 di Bournemout­h pada pertengaha­n minggu.

Pasukannya mengelak kekalahan liga yang ketiga berturut-turut apabila membuka jaringan pada minit ke- 16 menerusi gol Higuain dan menambah jaringan dari penalti Hazard pada minit akhir sebelum rehat.

Kedua- dua pemain menambah jaringan lagi pada pertengaha­n separuh masa kedua sebelum Luiz melengkapk­an jaringan untuk membolehka­n Chelsea kembali ke dalam empat tangga teratas liga.

Higuain berpindah untuk kontrak pinjaman dari Juventus sehingga akhir musim ini untuk membantu Chelsea mempertaja­m jentera serangan mereka.

“Apabila Higuain tiba beliau tidak berada di tahap fizikal yang baik. Sekarang beliau semakin cergas. Selain dari golnya, saya merasakan beliau benar- benar seras bermain bersama Hazard.

“Bagi kami, ia sangat berguna. Bagi Higuain beliau akan dapat menjaringk­an banyak gol tetap ia juga sangat bagus untuk Eden.”

Pada perlawanan lain Fulham gagal menemui semula semangat kebangkita­n ketika menentang Brighton pada pertengaha­n minggu apabila tewas 0- 2 kepada Crystal Palace sementara Southampto­n seri 1- 1 d Burnley dan perlawanan d antara Brighton dan Watford seri tanpa jaringan — AFP

 ?? — Gambar AFP — Gambar AFP ?? GOL!: Higuain ceria selepas menjaringk­an gol permbukkan perlawanan ketika membantu Chelsea membelasah Huersfield pada aksi liga di Stamford Bridge, London pada Sabtu lepas. GOL KEMENANGAN: Son (dua kanan) melepaskan rembatan melepasi pemain Newcastle sebelum menerjah jaring ketika beraksi pada perlawanan liga di Sta dium Wembley, London pada Sabtu lepas.
— Gambar AFP — Gambar AFP GOL!: Higuain ceria selepas menjaringk­an gol permbukkan perlawanan ketika membantu Chelsea membelasah Huersfield pada aksi liga di Stamford Bridge, London pada Sabtu lepas. GOL KEMENANGAN: Son (dua kanan) melepaskan rembatan melepasi pemain Newcastle sebelum menerjah jaring ketika beraksi pada perlawanan liga di Sta dium Wembley, London pada Sabtu lepas.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia