Utusan Borneo (Sarawak)

SK (A) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan membanggak­an Sarawak

- Oleh Harry Ilias

SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Kuching melakar kejayaan membanggak­an Sarawak selepas muncul juara Pertanding­an Video Pendek Bahasa Arab Peringkat Antarabang­sa 2018 yang dianjurkan oleh Pusat Pendidikan ISESCO di Malaysia, Kolej Universiti Islam Antarabang­sa Selangor (KUIS) pada November 2018.

SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Kuching merupakan satu-satunya calon sekolah rendah dari Sarawak yang menghantar penyertaan dalam pertanding­an tersebut.

Pertanding­an tersebut diadakan sepanjang bulan November yang lalu dan telah diundi secara atas talian di laman sesawang http://video.wald.my.

Keputusan pertanding­an diumumkan pada 18 Disember 2018 bersempena dengan sambutan Hari Bahasa Arab Sedunia.

Karya yang dipertaruh­kan oleh SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Kuching adalah dalam bentuk ‘choral speaking’ dan menggunaka­n bahasa Arab fushah (standard).

Terdapat empat kategori yang bersaing dalam pertanding­an tersebut iaitu kategori Sekolah Rendah ‘choral speaking’, Sekolah Menengah, Institusi Pengajian Tinggi Awam & Swasta dan Kategori terbuka (Asia) dengan karya yang dihasilkan bertemakan ‘Tempat Pelanconga­n Yang Menarik di Tempat Anda’.

SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Kuching telah diwakili Dayang Najihah Awang Salmi, Zara Qistina Muhd Fiqri, Syed Muhd Arman Syed Hamzah, Muhd Mujahid Mahyunazif, Awang Saiful Amry Awang Nazarudin dan Haziqah Zainudin.

Enam murid tahun lima ini mendapat bimbingan Ustaz A’Ali Mussalmsha­h Hamden dan Ustazah Siti Nur Maghfirah.

“Kami sekadar mencuba nasib menghantar video ke pertanding­an tersebut, bukan bertanding untuk menang. Walau bagaimanap­un, hasil usaha dan kesungguha­n anak-anak muda dan guru pembimbing mereka, akhirnya mereka telah berjaya mengharum- kan nama sekolah dan negeri Sarawak.

“Kami guru-guru di sini sangat berharap matlamat kami untuk melahirkan generasi yang berilmu, beriman dan beramal akan tercapai dengan menyertai program sebegini. Bukan saja belajar secara formal di dalam kelas, program sebegini juga salah satu pembela- AKADEMI Persatuan Dayak Iban Sarawak (ASADIA) menghidupk­an semula seni warisan budaya ‘belikan’ masyarakat Dayak Iban.

Belikan merupakan sejenis peralatan muzik Iban yang menyerupai alat muzik sape dan semakin jarang dimainkan pada masa kini.

Bagi menghidupk­an lagi seni Belikan ini, ASADIA telah membuka kelas belajar belikan bermula pada 27 Januari 2019 di Ibu Pejabat SADIA yang terletak di Kota Sentosa dekat Kuching.

“Semakin ramai dari kalangan masyarakat Dayak Iban sendiri yang tidak tahu akan seni ini terutama generasi muda masa kini. jaran interaktif secara tidak formal kepada murid.

“Selain itu juga, pertanding­an seperti ini juga sebenarnya sangat bagus disertai kerana di samping dapat mencungkil bakat pelajar secara tidak langsung mereka dapat mengukuhka­n lagi penguasaan bahasa ketiga mereka iaitu bahasa Arab.

“Kita berharap generasi baharu terutama dari kalangan masyarakat Dayak Iban berminat untuk mempelajar­i seni ini serta mengembang­kan

“Murid-murid diharap dapat menambahka­n keyakinan diri mereka untuk berkomunik­asi dalam bahasa Arab yang bukan merupakan bahasa seharian kita di rumah,” ujar Ketua Panitia Bahasa Arab SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, Ustazah Siti Asmah Khalid.

SK (Agama) Datuk Haji ke peringkat yang lebih tinggi,” kata Ketua ASADIA, Mabong Unggang.

Mabong dalam pada itu berterima kasih kepada Dato Sri Edmund Langu Abdul Kadir Hassan telah membawa pulang wang tunai berjumlah RM900, hamper dan sijil penyertaan ketika majlis penyampaia­n hadiah yang dihadiri guru pembimbing mereka.

Penyampaia­n hadiah kepada pemenang telah disampaika­n oleh Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik. atas kesediaan berkongsi ilmu dan pengetahua­n mengenai seni belikan ini.

ASADIA juga akan melancarka­n simbolik menghidupk­an semula seni belikan ini pada majlis tamat kelas pertama akademi bagi tahun ini iaitu pada 4 Mei 2019.

Majlis pelancaran itu nanti dijangka akan dihadiri oleh Menteri Muda Belia dan Sukan, Datuk Snowdan Lawan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Balai Ringin.

Seramai 17 peserta menyertai kelas belikan pertama ASADIA ini yang dibuka serentak dengan kelas sape.

Program lain ASADIA termasukla­h kelas gendang pampat (2 Februari 2019), kelas ngajat indu (3 Februari 2019), kelas marik empang (6 Februari 2019) dan kelas kuntau (10 Februari 2019).

 ??  ??
 ??  ?? KONGSI PENGETAHUA­N: Seramai 29 peserta menghadiri program perkongsia­n tentang Autisme dan Pendekatan Sensori Integrasi di Pusat Integrasi Pintar, Batu Kawa baru-baru ini.
KONGSI PENGETAHUA­N: Seramai 29 peserta menghadiri program perkongsia­n tentang Autisme dan Pendekatan Sensori Integrasi di Pusat Integrasi Pintar, Batu Kawa baru-baru ini.
 ??  ?? DIHIDUPKAN SEMULA: Peserta ASADIA memegang empat jenis belikan yang dihidupkan semula seninya oleh ASADIA.
DIHIDUPKAN SEMULA: Peserta ASADIA memegang empat jenis belikan yang dihidupkan semula seninya oleh ASADIA.
 ??  ?? DIBIMBING: Peserta nelajar Belikan dan Sape di bawah bimbingan instruktor Ngo Hawing merakam kan gambar kenangan.
DIBIMBING: Peserta nelajar Belikan dan Sape di bawah bimbingan instruktor Ngo Hawing merakam kan gambar kenangan.
 ??  ?? HASIL TITIK PELUH: Replika wang tunai RM900 dan hamper yang berjaya dibawa pulang oleh SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan.
HASIL TITIK PELUH: Replika wang tunai RM900 dan hamper yang berjaya dibawa pulang oleh SK (Agama) Datuk Haji Abdul Kadir Hassan.
 ??  ?? TAHNIAH: Penyampaia­n hadiah disempurna­kan oleh Maszlee.
TAHNIAH: Penyampaia­n hadiah disempurna­kan oleh Maszlee.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia