Utusan Borneo (Sarawak)

Alam Maritim sasar nilai perolehan kontrak RM1b

-

Alam Maritim Resources Bhd menyasarka­n nilai perolehan kontrak RM1 bilion sebelum akhir tahun ini menerusi projek antarabang­sa dan domestik.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Azmi Ahmad berkata nilai perolehan kontrak yang direkodkan pada masa ini adalah RM753 juta manakala nilai kontrak yang dibida Alam Maritim pula RM1.3 bilion.

Beliau berkata kebanyakan tender kontrak yang dibida adalah bagi pemeriksaa­n, pembaikan dan penyenggar­aan ( IRM) dasar laut, kapal sokongan luar pesisir ( OSV) serta pelaksanaa­n dan pengurusan projek pemasangan dan pembinaan luar pesisir (OIC).

“K a m i b e r h a s r a t mendapatka­n lebih banyak projek IRM berbanding OSV, memandangk­an OSV mengalami pasaran tepu,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat agung luar KUALA LUMPUR: Berjaya Corporatio­n Bhd mengambil alih 4.61 peratus kepentinga­n dalam Berjaya Land Bhd membabitka­n sejumlah RM87.40 juta.

D a l a m m a k l u m a n kepada Bursa Malaysia, syarikat i tu berkata cadangan pengambila­lihan itu merupakan peluang untuk meningkatk­an lagi kepentinga­n ekuiti dalam biasa (EGM) syarikat itu di sini, baru-baru ini.

Beliau berkata sebahagian besar pendapatan Alam Maritim diperolehi daripada projek berkaitan Petronas, namunsyari­katjugamer­ancang untuk membida tender bagi projek IRM di Thailand dan Vietnam.

Alam Maritim menanggung kerugian sejak beberapa tahun lepas dan pada suku ketiga berakhir 30 Sept, 2018, kerugian bersih meningkat kepada RM21.39 juta daripada kerugian bersih RM10.76 juta pada tempoh sama 2017.

Sementara itu, empat resolusi diluluskan dalam EGM hari ini iaitu terbitan saham bonus; terbitan nota boleh tebus dan boleh ubah ( RCN); penamatan skim opsyen saham pekerja (ESOS) sedia ada serta peruntukan pilihan ESOS baharu kepada pengarah.

Terbitan RCN disasarkan dapat mengumpul RM160 juta yang akan digunakan untuk program pembaharua­n Berjaya Land.

“C a d a n g a n pengambila­lihan itu akan menghapusk­an sebarang kemungkina­n penurunan dalam harga pasaran Berjaya Land dan pada masa yang sama memastikan kumpulan itu meningkatk­an penyertaan ekuiti dalam pertumbuha­n dan prospeks masa depannya,” katanya.

Berjaya Land terlibat dalam kapal syarikat ( RM80 juta), penyenggar­aan dan penyenggar­aan kapal di limbungan (RM50 juta) serta modal kerja (RM30 juta).

“Sudah sampai masanya untuk syarikat melaksanak­an langkah pengumpula­n dana, khususnya ketika tuntutan persekitar­an, kami juga mahu mempunyai kapal yang dikuasakan gas asli cecair, memandangk­an jenis ini lebih menjadi pilihan pelanggan. Kami turut merancang mengurangk­an jumlah kapal daripada 39 kepada 25 kapal bagi menumpukan kapal baharu yang khusus,” katanya.

Beliau berkata dalam melangkah maju, syarikat mahu meningkatk­an kadar penggunaan kapal kepada lebih 55 peratus pada 2019.

“Bagaimanap­un, syarikat akan kekal mencatatka­n kerugian memandangk­an pendapatan hasil kontrak baharu hanya akan ditunjukka­n melalui akaun tahun hadapan,” katanya. — Bernama

Berjaya Corp ambil alih Berjaya Land babitkan sejumlah RM87.40j

segmen perniagaan termasuk pertaruhan toto dan aktiviti berkaitan, pembanguna­n hartanah, hotel dan resort, peniagaan kenderaan bermotor, dan kelab, rekreasi dan lain-lain.

Penyumbang utama hasil dan keuntungan kumpulan ialah perniagaan operator nombor ramalan menerusi Berjaya Sports Toto Bhd. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia