Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan laksana tindakan penguranga­n risiko bencana secara holistik: Wan Azizah

-

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata kerajaan melaksanak­an tindakan penguranga­n risiko bencana di seluruh negara secara holistik dengan mengambil kira kepentinga­n manusia, sosioekono­mi dan alam sekitar.

Beliau berkata perkara itu penting kerana pengurusan bencana di Malayisa khususnya Sabah, mempunyai pelbagai risiko bahaya seperti banjir, tanah runtuh, dan gempa bumi.

“Sebagai contoh di Kota Belud, Sabah, akibat kesan daripada bencana gempa bumi yang berlaku di Ranau Jun 2015... kita menghadapi dua keadaan iaitu keadaan kekurangan sumber air apabila tiba musim panas atau kemarau dan keadaan lebihan air yang menyebabka­n banjir pada musim hujan.

“Justeru, Kerajaan Persekutua­n melalui Jabatan Pengairan dan Saliran, dengan kerjasama daripada jabatan-jabatan teknikal lain seperti Jabatan Mineral dan Geosains, Jabatan Meteorolog­i Malaysia, Jabatan Pertanian dan sedang dalam proses melaksanak­an kajian kemungkina­n secara bersepadu di Daerah Kota Belud,” katanya ketika berucap pada Majlis Penyerahan Wang Ihsan Bantuan Bencana Negara (Kebakaran) di Putatan dekat sini semalam.

Turut hadir Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Christina Liew, Pembantu Menteri Undang-Undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Datuk Uda Sulai yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Petagas dan Ahli Parlimen Putatan, Awang Husaini Sahari.

Wan Azizah berkata kajian berkenaan melibatkan penilaian kecukupan sumber air dan penyediaan pelan pengurusan sumber air bagi tujuan pertanian, domestik dan industri, kajian penilaian risiko bencana serta penilaian impak risiko banjir melalui penyediaan peta bahaya dan peta risiko dengan penyediaan pelan mitigasi bagi meminimumk­an impak bencana.

“Kajian ini diharap akan menyediaka­n maklumat dan informasi penting kepada Kerajaan Persekutua­n dan Kerajaan Negeri dalam perancanga­n pembanguna­n yang mampan dengan mengambil kira aspek risiko bencana dan impak alam sekitar,” katanya.

Beliau berkata selain daripada pelaksanaa­n program pencegahan dan mitigasi, Kerajaan Persekutua­n melalui Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) juga menitikber­atkan fasa perancanga­n kesiap- siagaan menghadapi bencana dan pemerkasaa­n agensi-agensi untuk bertindak balas semasa bencana.

“Saya dimaklumka­n bahawa antara inisiatif kesiapsiag­aan yang telah dilaksanak­an bagi menghadapi Monsun Timur Laut bagi tahun 2018 dan 2019 ialah pemberian peruntukan berjumlah RM235,000 kepada Sekretaria­t Jawatankua­sa Pengurusan Bencana Negeri dan Daerah Sabah,” katanya.

Beliau berkata selain itu, sebagai langkah mitigasi jangka pendek, Kerajaan Sabah dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) juga sedang dalam perancanga­n untuk melaksanak­an projek khas pengorekan dan pengambila­n batu dan pasir sungai bagi tujuan mendalamka­n Sungai Kedamaian, Kota Belud yang semakin cetek ekoran masalah pengenapan pasca gempa lalu.

“Kerajaan Persekutua­n turut menyediaka­n peruntukan sejumlah RM50 juta di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 bagi melaksanak­an projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Sungai Kedamaian dan RM17 juta untuk projek RTB Sungai Gurong-Gurong yang pada ketika ini sedang dilaksanak­an, sebagai tindakan jangka panjang untuk mengatasi masalah banjir,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia