Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia kempunan menamatkan kemarau 14 tahun pingat emas

-

MANILA: Skuad badminton lelaki negara gagal menamatkan kemarau 14 tahun pingat emas dalam acara berpasukan selepas tewas 1-3 kepada Indonesia dalam aksi final di Sukan SEA ke-30 di Kompleks Sukan Muntinlupa, di sini, semalam.

Kekalahan itu menyaksika­n skrip sama ketika di Sukan SEA Kuala Lumpur dua tahun lalu berulang, apabila Malaysia tumbang 0-3 menentang lawan sama di pentas final.

Pada aksi pertama, perseorang­an lelaki yang menduduki ranking ke-14 dunia, Lee Zii Jia gagal menyumbang mata sulung buat negara selepas tewas kepada pemain nombor enam dunia, Jonathan Christie.

Pemain berusia 21 tahun yang tewas mudah pada set pertama, cuba bangkit memberi saingan dalam set kedua, namun usaha Zii Jia itu masih belum cukup untuk menyekat kemaraan Jonathan yang menang 21-9, 21-17.

Pasangan beregu sensasi negara Aaron Chia-Soh Wooi Yik menghidupk­an semula peluang negara apabila menewaskan gandingan Fajar Alfian-Muhamad Rian Ardianto untuk mengikat kedudukan 1-1.

Pukulan bertenaga dan permainan pantas dipamerkan Aaron dan Wooi Yik nyata sukar disaingi lawan yang terpaksa menerima hakikat tewas 21-17, 21-13.

Langkah cemerlang itu bagaimanap­un gagal diteruskan perseorang­an kedua negara, Soong Joo Ven yang tunduk dalam aksi rubber set menentang Anthony Sinisuka Ginting.

Biarpun menang 21-13 pada set pertama, pemain berusia 24 tahun itu hilang rentak pada set berikutnya sebelum tumbang 15-21, 1821. Kebangkita­n yang diharapkan mampu dijelmakan gandingan beregu Teo Ee Yi-Ong Yew Sin pada aksi keempat tidak kesampaian selepas mereka tewas 16-21, 19-21 kepada Wahyu Nayaka-Ade Yusuf Santoso.

Ia sekali gus menyaksika­n skuad negara kempunan menamatkan penantian pingat emas yang kali terakhir dimenangi ketika edisi 2005 di Manila.

Pingat gangsa acara berpasukan lelaki menjadi milik bersama pasukan Thailand dan Singapura. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia