Utusan Borneo (Sarawak)

Pemandu lori dipenjara, denda

Bagi kesalahan merempuh sekatan jalan Ops COVID-19, dua minggu lepas

-

KUALA LUMPUR: Seorang pemandu lori dijatuhi hukuman penjara tiga bulan dan denda RM8,000 oleh Mahkamah Trafik di sini, semalam bagi kesalahan merempuh sekatan jalan Ops COVID-19 sehingga mencederak­an seorang anggota polis di pekarangan Balai Polis Trafik di sini, dua minggu lepas.

Majistret Farah Ain Roslan memerintah­kan P. Prakash, 44, yang mengaku bersalah terhadap pertuduhan itu menjalani hukuman penjara bermula semalam.

Mahkamah turut mengarahka­n tertuduh menjalani hukuman penjara empat bulan lagi jika gagal membayar denda berkenaan.

Berdasarka­n kertas pertuduhan, dia didakwa memandu lori secara melulu dan berbahaya kepada pengguna jalan raya lain dengan merempuh sekatan jalan raya polis Ops COVID-19 di pekarangan Balai Polis Trafik Tun H.S.Lee, di sini pada jam 2.30 pagi, 20 Mac lepas.

Dia didakwa mengikut

Seksyen 42 (1) Akta Pengangkut­an Jalan 1987 yang memperuntu­kkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda tidak kurang RM5,000 dan maksimum RM15,000 serta hilang kelayakan memegang atau mendapatka­n lesen memandu tidak kurang dua tahun dan lesen memandu percubaan dibatalkan, jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes, pada hari berkenaan, lelaki itu bertindak merempuh sekatan jalan raya sehingga menyebabka­n kecederaan terhadap seorang anggota polis yang bertugas ketika itu.

Terdahulu, Prakash yang tidak diwakili peguam merayu hukuman ringan dengan alasan ketika kejadian dia terlelap dan tidak berniat untuk melanggar anggota polis berkenaan manakala Pegawai Pendakwa Trafik Kuala Lumpur Inspektor Abdullah Khazali memohon hukuman setimpal berbentuk pengajaran supaya tertuduh tidak mengulangi kesalahan sama. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia