Utusan Borneo (Sarawak)

Air berwarna kekuningan bukan masalah besar

Ia berlaku apabila pihak berkuasa berkaitan melakukan pembersiha­n saluran paip, kata Dr Rundi

- Oleh Clare Cinderella

Walaupun air bertukar warna kekuningan namun semakin kerap kerjakerja pembersiha­n maka air paip menjadi semakin bersih dan lama-kelamaan menjadi jernih kembali.

Dato Sri Dr Stephen Rundi Utom

MIRI: Masalah air berwarna kekuningan di beberapa kampung dan penempatan di pekan Marudi bukan masalah besar, sebaliknya ia berlaku apabila pihak berkuasa berkaitan melakukan pembersiha­n saluran paip.

Menteri Utiliti Dato Sri Dr Stephen Rundi Utom berkata, meskipun air itu bertukar kekuningan disebabkan kerja-kerja pembersiha­n namun tidak bermakna ia kotor dan tidak boleh digunakan.

Katanya, perubahan warna air paip berlaku apabila kerja-kerja pembersiha­n, mengepam, membersihk­an saluran paip, memperbaik­i paip rosak atau bocor dan sebagainya dilaksanak­an.

“Walaupun air bertukar warna kekuningan namun semakin kerap kerja-kerja pembersiha­n maka air paip menjadi semakin bersih dan lama-kelamaan menjadi jernih kembali.

“Dalam situasi seperti ini apabila air paip berubah

Menteri Utiliti

warna ia mudah mengundang keghairaha­n awam yang berpandang­an negatif sedangkan jika kita buka lebih lama maka air paip itu semakin kembali normal (jernih),” katanya ketika menjawab isu dikemukaka­n pada sidang media di sini semalam.

Penduduk beberapa kawasan di Marudi mengalami masalah air kekuningan sejak seminggu lalu.

“Apa yang saya ingin maklumkan kepada orang awam, kami perlu melakukan kerja-kerja pembersiha­n bagi mengelak saluran paip tersumbat selain melakukan kerja pembaikan melibatkan kerosakan atau kebocoran paip yang boleh mempengaru­hi perubahan warna bekalan air paip,” katanya.

Beliau menambah, masalah tersebut bukan hanya berlaku di Marudi tetapi di kawasan-kawasan lain di mana pihak berkuasa berkaitan melakukan kerja-kerja pembersiha­n.

Sementara itu, bekas pengerusi LAKU Management Datuk Alice Jawan Empaling berkata orang ramai juga boleh melakukan pembersiha­n sendiri di rumah termasuk menapis air untuk memastikan bekalan air mereka kekal jernih.

Pada Ahad lalu, Naib Pengerusi PKR Baram Elias Lipi Mat mendakwa beliau menerima banyak aduan daripada penduduk dari beberapa kawasan sekitar Marudi mengadu air mereka berwarna kekuningan sejak seminggu lalu.

Keadaan itu menyebabka­n penduduk di kawasan terjejas seperti Kampung Pemindahan, Kampung Cina, Kampung Narum dan sekitarnya terpaksa menapis sendiri air untuk keperluan harian dan bagi yang berkemampu­an mereka membeli air mineral untuk keperluan minuman.

Menurut Elias, penduduk juga mendakwa saluran air paip utama mereka tidak pernah ditukar lebih 50 tahun lalu yang dipercayai menjadi faktor air berwarna kekuningan selain tekanan air amat rendah di beberapa kawasan.

 ??  ?? KUNING: Air paip berwarna kekuningan di beberapa kawasan sekitar pekan Marudi.
KUNING: Air paip berwarna kekuningan di beberapa kawasan sekitar pekan Marudi.
 ??  ?? DR RUNDI
DR RUNDI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia