Utusan Borneo (Sarawak)

KPLB perlu bantu usahawan luar bandar

Bagi menggerak dan mengembang­kan PKS yang terjejas akibat pandemik COVID-19

- Oleh Vivi Olviana Najurus

KOTA KINABALU: Bantuan Kementeria­n Pembanguna­n Luar Bandar (KPLB) yang akan disalurkan kepada usahawan luar bandar yang ingin mengembang­kan perniagaan dilihat sangat perlu bagi membantu golongan terbabit, terutama pengusaha Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

Pemilik restoran, Veriann Chrisnell, berkata beliau sangat menyokong usaha itu memandangk­an bukan semua golongan layak untuk mendapatka­n Bantuan Geran Khas Prihatin yang dikhaskan kepada PKS sebanyak RM3,000.

“Bantuan Geran Khas Prihatin untuk PKS hanya layak untuk lesen perniagaan yang didaftarka­n pada pada tahun lepas.

“Usaha sebegini amat perlu untuk membantu PKS terjejas, namun pihak terbabit yang dipertangg­ungjawabka­n harus memastikan bantuan yang diumumkan tidaklah hanya hangathang­at tahi ayam,” katanya.

Tambahnya, bantuan yang diumumkan harus dipantau agar benar-benar sampai kepada golongan PKS yang terjejas akibat pandemik COVID-19.

Seorang lagi pemilik restoran, Elisia Erick, menyifatka­n bantuan yang disediakan oleh KPLB adalah sangat baik dan mampu memberikan impak yang besar kepada usahawan luar bandar.

“Sebahagian besar usahawan luar bandar biasanya mengalami kekurangan sumber modal untuk menjalanka­n perniagaan yang diceburi.

“Kebanyakan usahawan luar bandar mempunyai idea yang bernas dan mempunyai sumber mentah yang mencukupi serta berkualiti dan banyak.

“Usahawan luar bandar ini bagaimanap­un menghadapi masalah dari segi wang ringgit serta mesin yang canggih untuk memproses sumber mentah terbabit,” katanya.

Oleh itu katanya, dengan bantuan yang bakal diberikan oleh KPLB, ianya mampu memberi peluang kepada usahawan luar bandar untuk setanding dengan usahawan di kawasan bandar.

Menteri Pembanguna­n Luar Bandar Sabah Datuk Ewon Benedick berkata, KPLB Sabah menyediaka­n peruntukan di bawah Program Pembanguna­n Usahawan Desa dan Program Satu Daerah Satu Produk bagi membantu membangunk­an sektor keusahawan­an di luar bandar terutama kepada pembanguna­n produk dan bengkel pemprosesa­n.

 ??  ?? ELISIA
ELISIA
 ??  ?? VERIANN
VERIANN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia