Utusan Borneo (Sarawak)

Lee sumbang kanopi, kerusi kepada Klinik Kesihatan Tudan

-

MIRI: Klinik Kesihatan Tudan telah menerima dua kanopi dan 100 kerusi plastik baharu sumbangan Ahli Dewan Undangan Negeri Senadin Datuk Lee Kim Shin.

Sumbangan bernilai RM9,000 itu adalah hasil pemohonan klinik berkenaan untuk menjaga penjarakan sosial dan mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Mengulas lanjut, Menteri Pengangkut­an Sarawak itu berkata, klinik itu menerima kira-kira 700 pesakit setiap hari serta perlu menjaga penjarakan sosial.

“Kita merasakan terdapat keperluan untuk menambah kanopi dan kerusi di pekarangan pintu masuk klinik ini berikutan jumlah pesakit yang ramai,” katanya di sini semalam.

Menurutnya, tambahan kanopi dan kerusi berkenaan sekurang-kurangnya memberi keselesaan kepada pesakit sebelum mereka disaring masuk untuk menerima rawatan.

“Kita memohon agar Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) melihat situasi di sini serta membina bumbung kekal untuk kemudahan pesakit,” jelasnya.

Sebelum ini, Jabatan Kerja Raya turut menyediaka­n kanopi untuk kegunaan pesakit menunggu sementara nama mereka dipanggil masuk ke dalam klinik.

Bagaimanap­un tempoh sewaan kanopi berkenaan telah tamat meskipun kemudahan itu masih lagi diperlukan.

Melihat kepada situasi itu, Lee telah mengambil inisiatif menyumbang kemudahan itu secara kekal meskipun ia hanya jalan penyelesai­an jangka pendek.

“Kita sememangny­a berharap pembinaan tambahan bumbung baharu yang kekal demi menjamin keselamata­n dan keselesaan pesakit,” katanya.

Kira-kira 200,000 penduduk di sekitar Kuala Baram, Senadin, Lutong dan Permyjaya yang berdaftar menerima rawatan di klinik berkenaan.

Lee juga mencadangk­an pembinaan sebuah klinik baharu di kawasan perumahan Permyjaya supaya dapat memenuhi keperluan setempat, sekali gus meredakan kesesakan pesakit yang semakin ramai di Klinik Kesihatan Tudan.

Turut hadir ialah Pakar Perubatan Keluarga merangkap Timbalan Pengerusi Panel Dr Maurice Steve Utap.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia