Utusan Borneo (Sarawak)

PENGHORMAT­AN KEPADA WIRA

Jasad pahlawan negara mendiang Datuk Sarjan (B) Awang Raweng diberi penghormat­an terakhir semalam

- Oleh Agnes Tugong

KUCHING: Jasad pahlawan negara mendiang Datuk Sarjan (B) Awang Raweng yang juga bekas anggota Iban Tracker diberi penghormat­an terakhir di Dewan Suarah Kuching semalam.

Upacara penghormat­an terakhir peringkat negeri ini dibuka kepada orang ramai dan orang kenamaan bermula jam 1.30 petang semalam sebaik ketibaan jasad mendiang dari Sri Aman.

Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Amar Jaul Samion yang ditemui berkata ketibaan jasad mendiang sekitar jam 12 tengah hari semalam disambut secara rasmi oleh pegawai-pegawai tentera dan beliau sendiri mewakili kerajaan negeri.

Seperti yang sedia maklum, jasad mendiang akan diberi penghormat­an terakhir mengikut upacara pengebumia­n negeri dan adat istiadat ketenteraa­n.

“Jasad mendiang ditempatka­n di Dewan Suarah Kuching ini untuk membolehka­n orang ramai dan orang kenamaan memberi penghormat­an terakhir kepada mendiang.

“Esok (hari ini) upacara penghormat­an terakhir akan dibuka kepada orang ramai dan orang kenamaan dari jam 8 pagi hingga 11 pagi sebelum beredar ke Makam Pahlawan untuk pengebumia­n,” katanya.

Turut bersedih dengan pemergian mendiang, Jaul berkata mendiang ketika berkhidmat sebagai Iban Tracker telah mengorbank­an keselamata­n diri demi negara.

Atas pengorbana­n dan jasa tersebut, mendiang diberi penghormat­an mengikut upacara pengebumia­n negeri daripada kerajaan negeri.

Selain diberi penghormat­an dengan pengebumia­n negeri, kerajaan negeri katanya, akan membincang­kan bentuk bantuan lain yang diperlukan waris mendiang sebagai mengenang jasa mendiang.

Dalam pada itu suasana suram menyelubun­gi Dewan Suarah Kuching semalam apabila ahli keluarga, orang ramai dan orang kenamaan hadir memberi penghormat­an terakhir kepada mendiang.

Antara yang hadir memberi penghormat­an terakhir Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Datuk Amar James Masing dan bekas Timbalan Ketua Menteri

Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang.

Terdahulu Panglima Tentera 3 Briged Jeneral Datuk Azhar Ahmad dan bekas Panglima Medan Timur Tentera Darat Leftenan Jeneral (B) Datuk

Stephen Mundaw yang juga penasihat Persatuan Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) antara yang turut serta menyambut ketibaan jasad mendiang Awang di Dewan Suarah Kuching.

 ?? — Gambar Muhammad Rais Sanusi ?? PENUH ISTIADAT: Keranda membawa jasad mendiang Awang diusung masuk ke Dewan Suarah Kuching oleh
anggota dan pegawai tentera.
— Gambar Muhammad Rais Sanusi PENUH ISTIADAT: Keranda membawa jasad mendiang Awang diusung masuk ke Dewan Suarah Kuching oleh anggota dan pegawai tentera.
 ?? — Gambar Muhammad Rais Sanusi ?? SEDIH: Ahli keluarga meratapi pemergiaan mendiang ketika upacara
penghormat­an terakhir semalam.
— Gambar Muhammad Rais Sanusi SEDIH: Ahli keluarga meratapi pemergiaan mendiang ketika upacara penghormat­an terakhir semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia