Utusan Borneo (Sarawak)

Pendidikan pelaburan jangka panjang keluarga baiki taraf sosioekono­mi

-

KUCHING: Tabika memainkan penting untuk membantu proses pendidikan awal kanakkanak lebih-lebih lagi untuk mereka yang berada di kawasan luar bandar.

Menteri Muda Pembanguna­n Pelabuhan dan Infrastruk­tur Datuk Julaihi Narawi berkata, pendidikan adalah pelaburan jangka panjang untuk keluarga membaiki taraf sosioekono­mi.

Sehubungan itu katanya, ibu bapa perlu memainkan peranan yang sama penting dengan guru tabika dalam mendidik anak-anak.

“Mereka (ibu bapa) perlu memberi kerjasama sepenuhnya kepada guru supaya anak-anak ini dapat membesar dengan minda yang lebih baik,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Perasmian Bangunan Tabika Baharu Kampung Hulu C dan D di Kampung Lot Baru Sebuyau Sabtu lalu.

Menurut Julaihi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sebuyau, kerajaan menyediaka­n banyak prasarana dan kemudahan pendidikan, cuma ibu bapa perlu menggunaka­n peluang ini sebaik mungkin.

“Justeru, ibu bapa terutama di kawasan luar bandar harus memberi keutamaan terhadap pendidikan anak mereka sejak di peringkat awal.

“Dengan usaha sedemikian, kita dapat membina modal insan cerdik dari luar bandar,” ujarnya.

Pada majlis itu, Julaihi turut meluluskan geran projek kecil luar bandar (MRP) berjumlah RM5,000 untuk Jawatankua­sa Ibu Bapa Tabika KEMAS Kampung Hulu C dan D.

Hadir sama, Pengarah Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Sarawak Khairuddin Md Nasir, Pegawai Tadbir Pejabat Daerah Kecil Sebuyau Ajis Ahmad, Penghulu Abu Seman Suhaili dan Pengerusi TABIKA Kampung Hulu C & D Laili Adis.

 ??  ?? SEMAK: Dominique Ng menunjukka­n kurikulum Bahasa Melayu Tahun 4.
SEMAK: Dominique Ng menunjukka­n kurikulum Bahasa Melayu Tahun 4.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia