Utusan Borneo (Sarawak)

Naik taraf LRA Teluk Kepayang siap tahun depan, atasi masalah bekalan air di Manjung

-

IPOH: Kerja menaik taraf Loji Rawatan Air (LRA) Teluk Kepayang di Manjung bagi mengatasi masalah bekalan air kepada penduduk di daerah itu dijangka siap pada suku pertama tahun depan.

Pengerusi Jawatankua­sa Infrastruk­tur, Tenaga, Air dan Pengangkut­an Awam negeri Datuk Mohd Zolkafly Harun berkata apabila siap kelak, projek yang menelan kos RM28.42 juta itu dapat meningkatk­an pengeluara­n air daripada 114 juta liter sehari ketika ini kepada 150 juta liter.

“Kerja-kerja menaik taraf LRA itu sedang dijalankan bagi memastikan penduduk khususnya di sekitar Lekir dan Kayan menerima bekalan air bersih dan tekanan yang lebih stabil,” katanya dalam sidang media di Bangunan Darul Ridzuan di sini, semalam.

Selain itu, Mohd Zolkafly berkata satu kolam simpanan juga akan dibina di Batu 12, Lekir bagi memenuhi keperluan air dan mewujudkan tekanan yang stabil terutama di kawasan Kayan dan ia dijangka siap pada suku tahun ketiga 2021.

“Pihak Lembaga Air Perak (LAP) juga akan memasang paip baharu dengan saiz lebih besar dari Batu 8 Lekir ke kolam simpanan itu dan ke kawasan Kayan. Bagi tujuan ini, LAP sedang menyemak jajaran sepanjang enam kilomter dari Sitiawan ke Lekir,” katanya.

Mengenai masalah banjir kilat di beberapa kampung di Sitiawan termasuk Kampung Ulu Kayan, Mohd Zolkafly berkata Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri akan membina sebuah pembentung konkrit ‘Precast Box Culvert’ di lokasi yang telah dikenal pasti melibatkan kos RM200,000.

Katanya, projek yang dijangka mengambil masa selama 16 minggu untuk siap itu akan menyelesai­kan isu banjir termasuk limpahan air dari parit besar yang bakal memberi manfaat kepada penduduk khususnya di daerah Perak Tengah dan Manjung. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia