Utusan Borneo (Sarawak)

Projek jalan di Semaring siap, bekalan elektrik dijangka hujung tahun ini

-

BINTANGOR: Satu lagi projek di bawah Program Transforma­si Luar Bandar (RTP) di DUN N.42 Semop telah berjaya disiapkan.

Upacara ringkas penyelesai­an projek menaik taraf jalan benteng kepada jalan tidak berturap telah diadakan semalam.

Jalan tersebut menghubung­kan Rumah (Rh) Galayan, Rh Atat, Rh Libau dan Rh Pagan di Semaring, di sini.

Kos pembinaan jalan sepanjang 1.2 kilometer itu ialah RM480,000 dan dilaksanak­an Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Bahagian Sarikei.

Hadir pada majlis tersebut ialah Pegawai Tadbir Sarawak dariPejaba­tDaerahMer­adong Christie Tengku, Penolong Jurutera JPS Bahagian Sarikei Regina Leni Francis, Tuai Rumah (TR) Atat Sandai, TR Pagan Labu, TR Gelayan Japeng, TR Libau Japeng dan petugas Pusat Khidmat N42 Semop Hussen Narawi.

Ketika dihubungi, Menteri Muda Hal Ehwal Korporat dan Unit Komunikasi Awam Sarawak Abdullah Saidol berkata, Semaring merupakan petempatan enam rumah panjang yang sebelum ini hanya dapat dihubungi menggunaka­n bot.

“Projek jalan tersebut sepatutnya dapat disiapkan awal tahun tapi tertunda disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Usaha seterusnya ialah untuk memohon peruntukan bagi menurap jalan tersebut.

“Perancanga­n ialah untuk memastikan pada masa hadapan beberapa petempatan pesisir sungai di kawasan DUN Semop seperti di Mupong, Teluk Gelam, Paloh, Berangan dan Kedang dapat dihubungka­n dengan jalan raya.

“Bagi mewakili masyarakat Semaring, saya mengucapka­n terima kasih kepada Kementeria­n Utiliti atas usaha yang cepat dalam melaksanak­an projek bekalan elektrik ke kawasan tersebut,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semop, semalam.

Selain projek jalan raya tersebut, Semaring yang terkenal dengan hasil sungai seperti ketam dan udang galah akan menikmati bekalan elektrik apabila projek tersebut dijangka siap hujung tahun ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia