Utusan Borneo (Sarawak)

Pengendali pengangkut­an awam Sandakan temui pengerusi CVLB bincang Bantuan Prihatin Nasional

- Oleh Yusop Teppo

SANDAKAN: Pengendali pengangkut­anawamdida­erah Sandakan telah mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdaganga­n Sabah (CVLB), Dato’ Chin Kim Hiung bagi meminta pertolonga­nnya untuk memudahkan permohonan mereka mendapatka­n bantuan tunai khas sekali di bawah Bantuan Prihatin Nasional Kerajaan Persekutua­n.

Wakil dari Persatuan Teksi Sandakan, Persatuan Teksi Bumiputera Sandakan, Persatuan Pengusaha Teksi Lapangan Terbang Sandakan, Persatuan Bas Mini Sandakan dan Persatuan Pengusaha Bas Sekolah Sandakan mengadakan dialog dengan Chin di pejabatnya di sini untuk mendapatka­n bantuan kewangan kepada ahli-ahli persatuan yang terjejas pada masa penularan COVID-19.

Bercakap kepada media setelah pertemuan itu, Chin mengatakan masalah yang dibangkitk­an oleh perwakilan adalah bantuan tunai khas di bawah Bantuan Prihatin Nasional.

“Dan saya akan menyampaik­an rayuan para pemain industri pengangkut­an ini kepada Menteri Pengangkut­an Datuk Seri Dr Wee Ka Siong.

“Saya mengetahui bahawa beberapa pemohon masih belum menerima bantuan wang tunai dan saya akan menolong mereka untuk menindakla­njuti perkara tersebut dengan agensi yang berkaitan sementara pengusaha bas mini memberitah­u saya bahawa mereka tidak menerima bantuan khusus kecuali pemberian khas untuk lesen mereka,” katanya.

Chin memberitah­u bahawa dia menyedari masalah kewangan yang dihadapi oleh pengusaha pengangkut­an awam kerana pandemi COVID-19 dan dia akan berusaha sebaik mungkin untuk memudahkan mereka mendapatka­n bantuan daripada Kerajaan Persekutua­n.

 ??  ?? BINCANG: Chin (duduk tiga kanan) bersama wakil lima persatuan pengangkut­an awam semasa sesi dialog.
BINCANG: Chin (duduk tiga kanan) bersama wakil lima persatuan pengangkut­an awam semasa sesi dialog.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia