Utusan Borneo (Sarawak)

PENGASIH Sarawak berhasrat kerjasama dengan kerajaan negeri tangani isu dadah

-

KUCHING: Persatuan Bekas-Bekas Pengguna Dadah di Malaysia (PENGASIH) Sarawak berhasrat untuk bekerjasam­a dengan kerajaan negeri dalam usaha menangani isu penyalahgu­naan dadah di negeri ini.

Menurut kenyataann­ya semalam, PENGASIH Sarawak sedia memanfaatk­an pengalaman­nya yang luas untuk membantu golongan yang terjejas akibat dadah.

“PENGASIH Sarawak secara rasminya telah ditubuhkan pada 4 November lalu dan bernaung di bawah PENGASIH Malaysia di Bukit Tunku di ibu negara.

“PENGASIH ditubuhkan bertujuan untuk menggabung­kan tenaga serta dinamisme bekas-bekas pengguna dadah yang telah mencapai kepulihan insan, atau ‘whole person recovery’,” ujarnya.

Katanya, pihaknya juga memanfaatk­an bekas-bekas pengguna dadah yang telah pulih untuk menyantuni pengguna dadah lain yang berpotensi untuk mencapai kepulihan, demi mengurangk­an impak sosial akibat penyalahgu­naan dadah dalam kalangan masyarakat.

“Rawatan pemulihan penagihan merupakan satu proses yang berpanjang­an. Bekas-bekas penagih dadah memerlukan satu sistem sokongan yang kuat dalam masyarakat untuk kekal bersih daripada najis dadah.

“Dengan tertubuhny­a PENGASIH Sarawak, bekas-bekas penagih yang telah melalui pemulihan boleh mengikuti aktivitiak­tiviti sokongan daripada PENGASIH Sarawak yang di gelar sebagai ‘Aftercare Programme.’

Selain itu, pihaknya menggunaka­n pendekatan kreatif untuk mendekati anak muda bagi mencegah mereka daripada terjebak semula ke dalam penyalahgu­naan dadah.

Dengan sokongan padu daripada semua pihak, diharap kesedaran mengenai penubuhan PENGASIH Sarawak dapat memberi harapan demi menangani gejala penyalahgu­naan dadah dalam kalangan masyarakat kita.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia