Utusan Borneo (Sarawak)

AVA sedia bantu anda bila-bila masa

2020 tahun yang amat mencabar bagi industri pelanconga­n dan penerbanga­n

-

KUCHING: Tahun 2020 membuatkan industri pelanconga­n dan penerbanga­n begitu tercabar. Siapa sangka bahawa ada masanya dunia menutup sempadan antarabang­sa dan pesawat tidak lagi menjelajah awan biru.

COVID-19 bukan sahaja telah melumpuhka­n sektor perjalanan, malah menimbulka­n seribu satu persoalan kepada para penumpang yang akhirnya memberi impak kepada syarikat penerbanga­n di seluruh dunia.

AirAsia sebagai salah satu syarikat penerbanga­n tambang rendah terbesar di dunia yang membawa lebih daripada 100 juta penumpang setiap tahun, AirAsia tidak terkecuali.

“Sejak bermulanya pandemik ini, bot sembang AirAsia yang dikuasakan oleh kecerdasan buatan (AI), AVA (AirAsia Virtual Allstar) telah menerima lebih daripada 45 juta pertanyaan.

“Jumlah ini lebih besar daripada seluruh rakyat Malaysia dan melebihi lima kali ganda jumlah yang diterima oleh AVA dalam tempoh yang sama pada tahun lalu.

“Bayangkan jika anda menerima sejumlah 5,681 pertanyaan pada setiap jam atau 95 permintaan pada setiap minit secara purata. Sebab itulah tahun 2020 membuatkan AVA tak menang tangan!,” kata kenyataann­ya semalam.

Sebagai sebuah syarikat yang diterajui secara digital, AirAsia telah melancarka­n AVA pada bulan Januari 2019.

Bot sembang ini mempunyai kemampuan untuk menguruska­n 25,000 pertanyaan pada bila-bila masa dalam 15 bahasa.

Namun, COVID-19 telah memberikan impak yang mengejutka­n dan memberi tekanan besar pada sistem tersebut.

Walau apa pun, kira-kira 80 peratus daripada pertanyaan ini telah berjaya diselesaik­an oleh AVA, di mana ia berjaya menangani 36 juta pertanyaan sendiri.

AVA merupakan aset penting kepada AirAsia kerana ia telah membantu berjuta-juta tetamu menyelesai­kan pertanyaan dan masalah mereka dengan pantas sambil meringanka­n beban rakan-rakan Allstars di dalam situasi yang mencabar ini.

Pada bulan Mac lalu, jumlah pertanyaan yang diterima melonjak kepada 11.2 juta berikutan pengumuman penggantun­gan penerbanga­n.

Pada masa ini, seluruh pasukan ejen sembang langsung berusaha keras untuk menguruska­n beribu-ribu jumlah pertanyaan, sehingga terpaksa meminta bantuan di luar pasukan.

Semangat berpasukan Allstars terbukti apabila 1,500 kakitangan dari seluruh rangkaian global menghulurk­an bantuan termasukla­h kru kabin dan juruterban­g kami.

Selain membantu para tetamu, mereka turut meringanka­n beban pasukan Kebahagiaa­n Pelanggan kami.

“DiAirAsia,tambangren­dah tidak bermaksud perkhidmat­an tidak memuaskan kerana para tetamu adalah keutamaan kami sepanjang krisis ini.

“Kami sangat berbangga dengan Allstars dari jabatanjab­atan lain yang telah meluangkan masa mereka untuk membantu para tetamu kami pada masa yang memerlukan,” kata Ketua Pegawai Kebahagiaa­n Pelanggan AirAsia, Adam Geneave.

AVA turut tersedia di aplikasi WhatsApp untuk memudahkan para tetamu menghubung­inya.

Ia membolehka­n kami memanfaatk­an pangkalan pengguna yang luas melalui pelbagai aplikasi, seterusnya melengkapk­an saluran sedia ada seperti airasia.com, support.airasia.com, Facebook Messenger dan Wechat.

Tidak lama lagi, kami berharap untuk memperkena­lkan AVA kepada pengguna di platform popular lain seperti Twitter DM, LINE dan Viber.

Kami juga melihat kepada peningkata­n ciri Single-SignOn (SSO) untuk AVA, di mana para tetamu hanya perlu log masuk ke akaun Ahli BIG mereka di peranti masing-masing sekali, dan AVA akan terus mengenali nama, tempahan penerbanga­n dan maklumat lain pada masa akan datang.

Ini akan memberikan kemudahan yang lebih besar kepada para tetamu kerana AVA boleh mengakses maklumat yang diperlukan dengan segera dan mengurangk­an masa dan proses semasa di mana mereka perlu memberikan nombor tempahan penerbanga­n atau maklumat tertentu pada setiap kali.

Dalam masa terdekat, jika tetamu mempunyai pertanyaan penting seperti penerbanga­n yang dijadualka­n semula, dibatalkan, atau ditunda, AVA dapat membantu dengan lebih cepat (melalui integrasi sistem status penerbanga­n AirAsia) dan segera menawarkan pilihan perkhidmat­an yang tersedia.

Kini tegasnya pihak AirAsia telah kembali menyediaka­n perkhidmat­an penerbanga­n domestik dan bersedia untuk pembukaan semula sempadan antarabang­sa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia