Utusan Borneo (Sarawak)

KPDNHEP Melaka lantik pemborong, peruncit daerah pastikan bekalan mencukupi

-

MELAKA: Sebanyak 58 Pemborong Daerah Terpilih (DDW) dan 140 Peruncit Daerah Terpilih (DDR) yang terdiri daripada peniaga barangan keperluan dilantik sebagai pembekal dan pengedar bagi memastikan bekalan keperluan asas pengguna di negeri ini, sentiasa mencukupi.

Pengarah Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Melaka Norena Jaafar berkata dalam masa yang sama, peniaga terlibat perlu memberi laporan status kedudukanb­arangankep­erluan kepada pihaknya secara harian bagi tujuan pemantauan.

“KPDNHEP Melaka sentiasa bersiap sedia dan menjalanka­n pemeriksaa­n bagi memastikan bekalan barangan keperluan seperti minyak masak, gula, tepung, telur, beras dan ayam tidak terjejas.

“Sehingga semalam, tiada sebarangad­uanditerim­aberkaitan kekurangan bekalan makanan dipasarand­anbekalanb­arangan keperluan adalah mencukupi,” katanyadal­amsatukeny­ataandi sini, semalam.

Norena berkata peniaga diingatkan agar sentiasa mematuhi peraturan dan undangunda­ng yang ditetapkan kerajaan dan mengekalka­n etika perniagaan yang baik bagi membantu kerajaan menangani penipuan dan penindasan di dalam perniagaan.

Beliau berkata pegawai penguat kuasa KPDNHEP Melaka sentiasa melakukan pemantauan secara berkala bagi memastikan tiada pelanggara­n undang-undang berlaku membabitka­n hal-hal kepengguna­an.

Katanya, pengguna juga diminta menjadi mata dan telinga KPDNHEP dalam melaporkan sebarang salah laku berkaitan perdaganga­n dan juga isu kepengguna­an.

Sebarang pertanyaan lanjut atau aduan boleh menghubung­i Pusat Arahan Penguatkua­saan (ECC) KPDNHEP Melaka di talian 06-2345869 yang beroperasi setiap hari seawal pukul 8 pagi hingga 6 petang atau menghubung­i ECC KPDNHEP Putrajaya di talian 0388826088 yang beroperasi 24 jam setiap hari. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia