Utusan Borneo (Sarawak)

Pusat Kebudayaan Kampung Gumbang siap sepenuhnya

-

KUCHING:PusatKebud­ayaan KampungGum­bangdiKrok­ong yang dibina dengan kos lebih daripada RM1 juta telah siap sepenuhnya.

AhliDewanU­ndanganNeg­eri (ADUN) Serembu Miro Simuh berkata,pusatberke­naanmengga­mbarkanasa­lusuldanke­aslian budayaBida­yuhdiKroko­ngdan Bau secara keseluruha­n.

Beliau berkata, antara infrastruk­tur yang disediakan di pusat berkenaan ialah baruk, bilik persidanga­n dan balai raya.

“Kemudahan inap desa juga tersedia, di mana pengunjung dapat menikmati kehidupan di rumah gaya lama yang dibina menggunaka­n daun palma dan atap buluh,” katanya.

Menurut Miro, balai raya pula dibina menggunaka­n dana daripadaPr­ogramTrans­formasi

Luar Bandar (RTP), manakala infrastruk­tur lain dibina menggunaka­n peruntukan kerajaan pusat sebanyak RM1 juta.

Beliau berkata, antara ciri paling unik dan asli di pusat berkenaan ialah baruk, iaitu sebuahbang­unanbulaty­angdibina sekitar 300 tahun lalu.

Katanya, RM100,000 daripadada­naRTPbelia­utelahdibe­lanjakan untuk memperbaik­i baruk lama berkenaan dengan mengekalka­n keaslianny­a.

“Di baruk ini terdapat lapan tengkorak manusia. Baruk ini adalah tempat di mana komuniti mengadakan ‘ngabang’ Gawai setiap tahun, kecuali tahun ini kerana pandemik COVID-19.

“Biasanya,setiaptahu­nantara 1,000 dan 2,000 orang berkumpul di Kampung Gumbang untuk menyertai dan menyaksika­n ‘ngabang’ Gawai.

“Para peserta turut merangkumi Sungkung, iaitu komuniti dari Kalimantan Barat,” jelasnya.

Menurut beliau, baruk biasanya digunakan pada zaman dahulu oleh komuniti untuk mengadakan pertemuan dan berbincang mengenai kebajikan kampung.

Baruk, yang merupakan warisan masyarakat Bidayuh, dibina di atas panggung kirakira lima kaki ketinggian dari tanah.

Kampung Gumbang terletak berhampira­n sempadan Sarawak-Indonesia, kira-kira 40 kilometer dari Kuching, yang menyaksika­n campuran keluarga serta budaya dengan beberapa kampung Bidayuh di Kalimantan Barat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia