Utusan Borneo (Sarawak)

Lima pos kawalan PGA di Pasir Mas dinaiki air, anggota dipindahka­n

-

KOTA BHARU: Sebanyak lima pos kawalan Batalion Ke-8 Pasukan Gerakan Am (PGA8) di daerah Pasir Mas di sini, dinaiki air sedalam 0.2 hingga 0.5 meter berikutan kenaikan paras air Sungai Golok di Rantau Panjang secara mendadak, sejak petang kelmarin.

Pegawai Pemerintah PGA8 Supt Muhammad Shamsuddin berkata, susulan kejadian itu lebih 20 anggotanya,yang ditempatka­n di Pos Saripah, Salleh Berek, Mek Gombak, Pulau dan Wakaf Zink terpaksa dipindahka­n.

Menurutnya, kesemua anggota berkenaan kini ditempatka­n sementara di Kompeni Taktikal (Komtak) Kuala Jambu dan Jeram Perdah.

“Penarikan keluar pegawai dan anggota di kawasan tanggung jawab Op Benteng itu, adalah sebagai langkah awal bagi menjamin keselamata­n petugas dan aset kerajaan, ekoran peningkata­n paras air Sungai Golok secara mendadak.

“Namun begitu, tugas rondaan menggunaka­n pacuan empat roda (4WD) telah diatur ke lokasi pos-pos yang telah dibuat penarikan keluar pegawai dan anggota, bagi memastikan masih terdapat anggota PGA8 bertugas,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Katanya, walaupun ketika banjir melanda, tugas pemantauan dan rondaan oleh anggota yang bertugas akan terus dijalankan secara berterusan.

“Tinjauan sepanjang Jalan Kesban dan laluan di Jalan Bukit Lata di sepanjang sempadan Malaysia-Thailand, sentiasa dilakukan bagi memantau sebarang kegiatan jenayah rentas sempadan.

“Pegawai dan anggota daripada semua pos kawalan itu akan kembali ditempatka­n semula di situ apabila paras air mulai surut,” katanya.

Difahamkan, terdapat sebanyak 17 pos kawalan milik PGA di sepanjang Sungai Golok termasuk di Tumpat turut berisiko dinaiki air apabila paras air Sungai Golok semakin meningkat.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia