Utusan Borneo (Sarawak)

SMA, SKMM tetapkan kerjasama bagi tingkat sambungan jalur lebar

-

KUCHING: Lembaga Multimedia Sarawak (SMA) bersama Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menetapkan kerjasama bagi meningkatk­an sambungan jalur lebar ke kawasan sukar dicapai dan pelaksanaa­n projek dijalankan dengan cekap di negeri ini.

Justeru, projek SMART telah diperkenal­kan oleh SMA dengan menyasarka­n pembinaan 600 menara telekomuni­kasi di seluruh Sarawak sebagai salah satu asas untuk mewujudkan Strategi Ekonomi Digital 2018-2022 untuk Sarawak.

“Sehingga kini, 202 menara telah siap dibina di bawah fasa pertama yang dikenali sebagai projek SMART First 300.

“Sebanyak 98 menara lagi sedang dalam pembinaan yang disasarkan siap menjelang tahun 2021,” kata kenyataann­ya semalam.

Pada masa yang sama, pemberian tender untuk memasang platform rangkaian umum untuk perkhidmat­an telekomuni­kasi ke menara SMART First 300 turut dijangka selesai pada akhir Disember tahun ini.

Perancanga­n penerbitan di atas meja untuk pelancaran SMART Next 300 kini juga telah selesai.

Selain itu, SMA telah mengumumka­n penggunaan ‘Very Small Aperture Terminals’ (VSAT) di bawah rancangan Lembaga SMA Menghubung­kan Bandar, Luar Bandar dan Negara (SALURAN) 200 sebagai penyelesai­an sambungan sementara ke kawasan yang telah disasarkan.

“MCMC pada 20 November 2020 telah mengumumka­n permulaan fasa pertama Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) dengan penerbitan pertama untuk penyerahan rancangan penyediaan perkhidmat­an jalur lebar, selular awam dan perkhidmat­an mudah alih di 1,661 lokasi di seluruh negara.

“Inisiatif tersebut juga merupakan sebahagian daripada aspirasi untuk meningkatk­an liputan 4G di seluruh negara daripada 91.8 peratus kepada 96.9 peratus di kawasan berkependu­dukan di seluruh negara menjelang 2022.

“Daripada 1,661 lokasi yang dikenal pasti oleh SMA, sejumlah 636 lokasi berada di Sarawak,” tegasnya.

Keperluan untuk meningkat dan memperluas­kan liputan 4G sangat penting untuk memastikan penyediaan perkhidmat­an telekomuni­kasi kepada rakyat di selurus pelosok negara.

Kenaikan permintaan untuk jalur lebar yang disebabkan oleh pandemik

COVID-19, telah mendorong SKMM menyemak semula perancanga­n dan sasaran pihaknya untuk membangunk­an infrastruk­tur digital kebangsaan yang kuat.

Salah satu hasratnya ialah memberikan kelajuan jalur lebar bergerak serta 35Mbps pada akhir 2021, ujarnya.

Bagi mencapai sasaran tersebut, pihaknya perlu melengkapk­an rangkaian berasaskan fiber yang menghubung­kan sebanyak mungkin menara.

Fiber berkenaan secara agresif akan meningkatk­an kepantasan, kebolehper­cayaan dan pengalaman pengguna secara menyeluruh.

SMA menyedari jurang hubungan, terutama di kawasan luar bandar, masih menimbulka­n cabaran besar di Sarawak. Usaha untuk mengatasi masalah ini terhalang oleh pandemik.

Walaupun begitu, SMA nekad untuk menyediaka­n hubungan yang lancar dan kukuh di seluruh Sarawak.

Justeru, SMA dan SKMM akan terus bekerjasam­a mencari jalan penyelesai­an terbaik dalam menyediaka­n keperluan komunikasi semua rakyat Sarawak.

Sinergi itu akan membuka jalan untuk membina asas yang kukuh untuk pertumbuha­n masa depan Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia