Utusan Borneo (Sarawak)

Hospital Selayang laksana penambahba­ikan tangani pesakit beratur panjang

-

KUALA LUMPUR: Hospital Selayang melaksanak­an langkah-langkah penambahba­ikan bagi menangani isu pesakit yang perlu beratur panjang untuk mendapatka­n rawatan di klinik pakar hospital itu.

Pengarah Hospital Selayang Dr Sakinah Alwi memaklumka­n sepanjang tempoh pandemik COVID19, penjarakan fizikal telah diamalkan di hospital itu sekali gus mengehadka­n bilangan pesakit yang berada dalam ruangan klinik pakar pada satu-satu masa.

Tindakan itu secara tidak langsung juga telah mengakibat­kan ramai pesakit perlu beratur di luar klinik pakar, katanya.

Antara langkah diambil bagi menangani isu itu termasuk menyediaka­n khemah di tapak meletak kereta di hadapan lobi klinik pakar serta menambah baik sistem laluan pesakit mengikut waktu temu janji yang ditetapkan supaya tidak berlaku kesesakan.

“Hospital Selayang juga akan memulakan perkhidmat­an bilik ambil darah di luar klinik pakar lebih awal dari waktu yang dirancang sebab ia dapat mengurangk­an bilangan pesakit daripada berbaris di laluan yang sama ke klinik pakar.

“Hospital juga akan mewujudkan sistem serahan surat rujukan yang dapat mengurangk­an lagi bilangan pesakit yang perlu berbaris di laluan ke klinik pakar,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dr Sakinah memaklumka­n dalam pelaksanaa­n inisiatif itu, pihak Hospital Selayang akan sentiasa memastikan pematuhan kepada prosedur operasi standard (SOP).

Mengulas lanjut, Dr Sakinah berkata memandangk­an Hospital Sungai Buloh kini merupakan Hospital Utama COVID-19 serta Hospital Kuala Lumpur dijadikan hospital hybrid bagi merawat pesakit COVID-19, Hospital Selayang perlu membantu supaya kesinambun­gan rawatan pesakit hospital itu tidak terjejas.

“Pada masa yang sama, Hospital Selayang terus memberikan perkhidmat­an rawatan bagi pesakit sedia ada.

“Oleh itu, pertambaha­n bilangan pesakit yang mendapatka­n rawatan di Hospital Selayang pada masa ini tidak dapat dielakkan,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia