Utusan Borneo (Sarawak)

Peguam didakwa empat tuduhan tipu anak guam

-

SHAH ALAM: Seorang peguam didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas empat pertuduhan menipu anak guamnya berhubung kes penyelewen­gan dana Perbadanan Tabung Pembanguna­n Kemahiran (PTPK), tiga tahun lepas.

P. Nagarajan, 52, mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan itu yang dibacakan di hadapan Hakim Rozilah Salleh.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa memperdaya­kan anak guamnya untuk mempercaya­i dia telah membantu mangsa untuk tidak ditangkap oleh Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan siasatan penyelewen­gan dana PTPK sehingga mendorongn­ya menyerahka­n wang berjumlah RM67,000.

Nagarajan dituduh melakukan perbuatan itu di RHB Bank cawangan Kajang, CIMB Bank cawangan Kajang dan kawasan parkir di hadapan restoran di Jalan Semenyih, Kajang antara 18 September hingga 1 November 2017.

Dia didakwa mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebatan dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya SPRM Zender Lim Wai Keong mencadangk­an jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin dan syarat tambahan pasport diserah kepada mahkamah.

Peguam Vikraman Rajo yang mewakili Nagarajan bagaimanap­un memohon jaminan RM20,000 atas alasan firma guaman yang dimiliki tertuduh terjejas berikutan pandemik COVID-19 selain tertuduh mempunyai penyakit kencing manis, darah tinggi dan ulser.

Hakim Rozilah membenarka­n tertuduh diikat jamin RM50,000 dengan seorang penjamin serta pasport antarabang­sa diserahkan kepada mahkamah.

Mahkamah menetapkan 22 Januari untuk sebutan semula kes.

Sementara itu, suspek utama sindiket ‘Macau Scam’ dan kegiatan perjudian dalam talian, Zaidi Kanapiah atau dikenali sebagai Addy Kanna dan Goh Leong Yeong atau Alvin Goh serta dua anggota polis dikenakan perintah tahanan selama dua tahun mengikut Akta Pencegahan Jenayah (POCA).

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata kesemua mereka akan ditempatka­n di Pusat Pemulihan Khas (PPK) Simpang Renggam, Johor; PPK Pokok Sena di Kedah dan PPK Bentong, Pahang.

“Perintah berkenaan dikeluarka­n pada 25 dan 26 November sebelum kesemua mereka dihadapkan kepada Lembaga Pencegahan Jenayah dan Keganasan (Kementeria­n Dalam Negeri) untuk tindakan selanjutny­a. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? DIDAKWA: P Nagarajan didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam atas empat pertuduhan menipu seorang lelaki supaya tidak ditangkap Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membabitka­n penyelewen­gan dana Perbadanan Tabung Pembanguna­n Kemahiran bernilai RM67,000 pada 2017.
— Gambar Bernama DIDAKWA: P Nagarajan didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam atas empat pertuduhan menipu seorang lelaki supaya tidak ditangkap Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membabitka­n penyelewen­gan dana Perbadanan Tabung Pembanguna­n Kemahiran bernilai RM67,000 pada 2017.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia